BORIVOJ MIROSAVLJEVIĆ -DRUGI UGAO POVODOM „DANA AKT FOTOGRAFIJE“

Borivoj Mirosavljević – DRUGI  UGAO

Povodom  „Dana akt fotografije“ u Novom Sadu

Link: http://fkv.rs/dani-akt-fotografije

 

F O T O G R A F S K E   (P E R) V E R Z I J E

Samostalna izložba akt fotografija „Goli život“ autorke Sandre Požun, iz Slovenije, kao reprezent savremene umetničke fotografije na prostoru okruženja naše zemlje

Od kad je, nedavno, zasijao u punom  sjaju,  svečani prostor nekadašnje Novosadske streljačke družine, tragajući za trajnom namenom, mesto je održavanja različitih značajnih kulturnih događaja. U njemu je upravo održana zanimljiva manifestacija Fotografskog kluba Vojvodine pod nazivom „Dani akt fotografije“ .

„Misija manifestacije je da sačuva umetnost i kreaciju u prikazivanju lepote, čulnosti ljudskog tela i edukuje mlade fotografe kako da se oslobode vulgarnosti i šunda  u svojim idejama i vizijama pri stvaranju akt i erotske fotografije, kao i da ispolje svoju ličnost na kreativan način“- zabaležio je u katalogu manifestacije Milovan Uličević, predsednik Fotografskog kluba Vojvodine.

Manifestacija je trajala tri  dana. Održane su radionice „Pristup poziranju u akt fotografiji“

(s predavanjem Dejana Dizdara iz Izraela), „Telo i erotika u prirodnom okruženju“, „Seksualnost i erotika u fotografiji“(predavanje i promocija foto-monografije Stijepa Brbara iz Dubrovnika) i „Akt kompozicije s više modela“.  Ovaj Foto festival otvoren je izložbom „Goli život“ Sandre Požun iz Ptuja a potom su priređene izložbe akt fotografija  „Venere i Titani“ Maria Leonea Bralića iz Zemuna i  „Insomnia“ dr Željka Škrbića iz Novog Sada.

S posebnim interesovanjem očekivana je izložba Sandre Požun, gošće iz Slovenije, jer Novi Sad već dugo nije video  izložbu akt fotografija. Novosađani su se divili akt fotografijama, koje su najbolji majstori svetske fotografije izlagali na nezaboravnom „Zlatnom oku“ , održanomposlednji put daleke 1993. godine. Bila su to vrhunska ostvaranje ovenčana zasluženim nagradama na izložbama širom sveta. Od tada je s fotografske scene nestalo bezbroj vrhunskih fotografa među kojima su i legende naše fotografije čije su akt fotografije na izložbama širom sveta dobijale najviša priznanja.

Gledajući „savremenu“ akt fotografiju na izložbi „Goli život“, pitamo se, šta se to događa sa akt fotografijom, jednim od najpopularnijih  segmenata umetničke fotografije? Zar je moguće da je ona u burnim tehničko-tehnološkim, ideološkim, političkim, i ko zna kakvim sve transformacijama, potpuno izgubila svoj, pre svega estetski i humanistički identitet? Od kad je sveta i veka nago žensko telo je bilo i ostalo simbol života, lepote,čežnje, inspiracija za likovne umetnike, književnike, muzičare,…Kad bi se kojim slučajem Laza Kostić, provereni poštovalac žena,  našao na izložbi „Goli život“, pred izloženim eksponatima bi se, u znak protesta, prevrnuo u grobu!

Držeći se kao pijan plota, konceptualističkog šablona, u svakoj od prezentiranih serija „golih“ fotografija, autorka nastoji da svoje modele prikaže u najružnijem svetlu: sklupčano telo zgrčeno na operacionom stolu u mračnom podrumu, gomila „leševa“ u dvorištu napuštene zgrade, uvoštene figure pred „zidom za streljanje“,…Od lepote žene na celoj izložbi nema ni l! O njenoj mitološkoj, uzvišenoj ulozi majke-nema  ni m! O kompoziciji i „zlatnom preseku“- nema ni z!

Nakon ovakvih konstatacija izlišno je govoriti o ostalim „epitetima“ ili i nekim dobrim stranama ove izložbe. Najstrastveniji ljubitelji konceptualne umetnosti će braniti autorkin pristup otrcanim frazama: „to je moderno“, „stari to ne razumeju“(kao da su pali s Marsa ?), „to je budićnost fotografije“ (!?), „pravila kompozicije više ne postoje“(?!).

U vreme kada žene širom sveta sve više stiču ravnopravnost s muškarcima nesuvislo je da se one na fotografijama prikazuju u krajnje ponižavajućem obliku, kao gomile mesa u kasapnicama.Postalo je moderno ono što je najružnije, morbidno, neljudsko.

Možda je prilika da se potsetimo našeg nesumnjivo dokazanog velikana, slikara Uroša Predića. Govoreći za novine on je rekao:

  • Umetničko delo nastaje onog trenutka kada umetnik u prirodi ugleda nešto lepo. Tada on to lepo nastoji da ovekoveči slikom i na taj način to lepo podeli sa svojim prijateljima i drugim ljudima. Lepota otrgnuta iz prirode, pomoću slike, treba da ozari ceo svet, da bude u funkciji sreće i blagostanja ljudskog roda.

Fotografski klub Vojvodine je jedan od retkih aktivnih foto klubova u Vojvodini pa i celoj Srbiji. Lepo je što je organizovao manifestaciju „Dani akt fotografije“ s pratećim izložbama, radionicama i predavanjima na kojima su slušaoci, ljubitelji fotografije, usmeravani ka novim kreacijama u sferi akt fotografije.

  • Moć fotografskog medija naš klub usmerava ka pravim vrednostima i umetnost podiže na pijadestal koji koji treba da ima i zaslužuje u savremenom svetu, boreći se protiv sveopšte komercijalizacije fotografije ljudskog tela,- reko nam je Milovan Ulićević, predsednik Fotografskog kluba Vojvodine..

Mladi autori će, verovatno, lakše shvatiti prave vrednosti, izbegavati pomodarske zamke i osloniti se na proverene vrednosti i sopstveno kreativno stvaralaštvo.

 

DANA: (31. jula  2017.)

Tekst: Borivoj Mirosavljević

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *