OVONEDELJNI PROGRAM U GALERIJI MATICE SRPSKE

Promocija knjige Arhitectenbureau Jowa 1976-2021 Amsterdam

Jova Imre-Kiš Jovak

četvrtak, 16. mart u 18.00 sati

Galerija Matice srpske, Novi Sad

Arhitectenbureau Jowa 1976-2021 Amsterdam prikazuje detaljan pregled osnivanja i istorijat biroa koji je osnovan 1976. godine i aktivno je radio do 2022. Knjiga je bogato ilustrovana slikama iz mnogobrojnih nacionalnih i internacionalnih projekata: muzejskih  izložbi; osvetljenja; biroa, javnih i privatnih prostora.  Pored toga, pažnja se poklanja i svim dugoročnim  saradnjama sa klijentima i kako su se projekti odvijali u praksi.

Jova Imre-Kiš Jovak je čovek koji stoji iza ovog biroa i knjige. Rođen je u Novom Sadu 1948, bio učenik Srednje škole za primenjenu umetnost u Novom Sadu (od 1963. do 1967) gde je stekao osnovu njegovog obrazovanja. Studirao je na Akademiji primenjenih umetnosti u Beogradu, sa stažom u Cirihu (1967-1970) i diplomirao je u Amsterdamu 1971. kao arhitekta enterijera, gde je 18 godina predavao na Odseku za arhitektonsko projektovanja (predmeti dizajn enterijera, stručna teorija i istorija stanovanja). Nakon pet godina prakse je osnovao svoj biro Jowa (1976). Biro se bavi muzejima i izložbama, osvetljenjem, preuređivanjem biroa, javnih objekata i privatnih prostora. Njegovi najpoznatiji klijenti su KIT Tropenmseum Amsterdam, Amsterdam Museum, Cobra Museum Amsterdam, Rijksmusem van Oudheden, Leiden, Het Mauritshuis, The Hague, Hermitage Amsterdam i Kunstkamera, St. Petersburg, National Museums Sanaa, Yemen, MAC – USP, Sao Paulo, Sabanci Museums, Istanbul + Mardin.

Jova Imre-Kiš Jovak predstaviće knjigu o svom arhitektonskom birou u četvrtak, 16. marta u 18.00 sati u Galeriji Matice srpske. Svi zainteresovani mogu da čuju njegovu priču o uređenju prostora muzeja i javnih objekata.

Prateći program izložbe Jedna sasvim (ne)obična srpsko-francuska veza

Olga Kešeljević i Mark Barbeza

Predavanje Jedna sasvim neobična životna priča. Žan Žene

Milica Milošević, filolog

petak, 17. mart u 19.00 sati

Žan Žene bio je jedan od istaknutih i najkontroverznijih pisaca moderne francuske književnosti. Rana mladost Žana Ženea bila je obeležena čestim boravcima u zatvorima, a u jednom od njih je, nakon krađe knjiga među kojima je bio Prustov roman Pod senkom devojaka u cvetu, napisao svoje najpoznatije delo Bogorodica od cveća. U ovaj roman zaklinjali su se Žan-Pol Sartr i Žan Kokto, a odlomak je bio objavljen u osmom broju časopisa L’Arbalète koji je pokrenuo Mark Barbeza. Zbog tema koje je na provokativan način obrađivao u svojim delima poput zatvorskog života, homoseksualnosti i nasilja, često je bio zabranjivan, posebno u Sjedinjenim Američkim Državama. Tokom pet decenija Žan Žene će sarađivati sa Olgom Kešeljević i Markom Barbezaom, a njihovi međusobni odnosi će varirati od toplih prijateljskih do burnih momenata. Kako je izgledao život Žana Ženea, osuđenika na smrt koji postaje jedan od najpoznatijih pisaca? Kakav odnos je imao sa Olgom Kešeljević koja je njihov susret smatrala sudbinskim? Odgovore na ova pitanja pronaći ćemo u pismima, intervjuima i književnim delima.

Žan Žene i Olga Kešeljević, 1961. godine

KUSTOSKA VOĐENJA VIKENDOM

U GALERIJI MATICE SRPSKE

Tokom svakog vikenda očekuju vas kustoska vođenja kroz stalnu postavku Galerije Matice srpske i aktuelnu izložbu. U subotu, 18. marta možete da čujete priču o stalnoj postavci Galerije Matice srpske, dok će se u nedelju, 19. marta organizovati kustoska vođenja kroz izložbu Jedna sasvim (ne)obična srpsko-francuska veza. Olga Kešeljević i Mark Barbeza.

Subota, 18. mart u 13.00 i 17.00 sati: Stalna postavka Galerije Matice srpske

Stalna postavka Galerije Matice srpske vodi vas na putovanje kroz srpsku umetnost dugu tri veka ‒ od slikarstva zografa u 18. veku do modernizama 20. veka. Šetnjom sa kustosom kroz vekove i stvaralaštvo poznatih srpskih umetnika, osetite duh prošlih vremena i saznajte sve ono što do sada niste znali o srpskoj umetnosti. Umetnost 18. veka u kolekciji Galerije Matice srpske kroz odabir reprezentativnih dela (ikone, religiozne kompozicije i portreti) prikazuje likovni izraz tradicionalnog zografskog, ranobaroknog i reprezentativnog visokog i kasnobaroknog srpskog slikarstva 18. veka, dok postavka srpske umetnosti 19. veka Ljudi i događaji. Slika prošlosti predstavlja ličnosti i događaje značajne za istoriju srpskog naroda toga doba, kao i tematsku i estetsku opredeljenost umetnika kojom se potvrđuje značaj i mesto srpske umetnosti u kontekstu evropskog stvaralaštva 19. veka. Vođenje se završava u sali 20. veka Modernizmi – kontinuiteti i sučeljavanja koja ilustruje proces transformacije srpske umetnosti od trenutka uspostavljanja moderne slike do njenog tematskog i formalnog razaranja. Izložena dela srpske umetnosti 20. veka sažimaju 70 godina traganja, preispitivanja i sučeljavanja različitih modernih slikarskih pravaca.

Kroz stalnu postavku će voditi Jelena Bobić, muzejska edukatorka i Goran Vujkov.

Nedelja, 19. mart u 13.00 i 17.00 sati: Jedna sasvim (ne)obična srpsko-francuska veza. Olga Kešeljević i Mark Barbeza

Priča o dvoje ljudi, njihovim sudbinama, međusobnim odnosima, vezama s evropskom intelektualnom i umetničkom elitom poslužili su kao osnovni narativ izložbe Jedna sasvim (ne)obična srpsko-francuska veza. Olga Kešeljević i Mark Barbeza. Izložba obuhvata 95 eksponata – među kojima su najzastupljeniji radovi Ljubice Cuce Sokić, umetnice i bliske prijateljice Olge Kešeljević. Pored bogatog slikarskog opusa publici po prvi put umetnica će biti predstavljena i kao ilustratorka i grafička dizajnerka. Izložbu čine i dela drugih srpskih modernista poput Ivana Tabakovića, Bogdana Šuputa i Peđe Milosavljevića, kao i bogat dokumentarni materijal – pisma Olge Kešeljević i Marka Barbezaa, kao i knjige iz Barbezaove izdavačke kuće L’Arbalète. Osim dela iz galerijske kolekcije, izložbu dopunjuju dela i građa iz Narodne biblioteke Srbije, Arhiva SANU, Galerije SANU i privatnih kolekcija.

Kroz izložbu će voditi Ivana Rastović, kustoskinja.

Izvor: Galerija Matice srpske

Administrator: DNM

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *