OTVORENA IZLOŽBA – ŠETNJA KROZ ISTORIJU DIZAJNA U VOJVODINI (1945 – 1985)

IZLOŽBA – ŠETNJA KROZ ISTORIJU DIZAJNA U VOJVODINI (1945 – 1985), otvorena je u kulturnom prostoru „Svilara“, 25.9.2019., postavka traje do 5. oktobra 2019. godine.

Publici je predstavljeno dvadesetak reprezentativnih primera iz perioda posleratne istorije dizajna sa prostora Vojvodine. Publika je ovom postavkom dobila priliku da se upozna sa nekim, danas zaboravljenim, ali antologijskim delima iz oblasti grafičkog i industrijskog dizajna koja su paralelno obeležila i privredni razvoj AP Vojvodine. Iz razgovora sa  autorom ove postavke teoretičarem umetnosti i medija, Zdravkom Rajčetićem, saznajemo detalje o ovoj izložbi.

„U okviru ove izložbe je obuhvaćen period od 1945. do 1985. godine, period posleratne Jugoslavije, period takozvanog socijalističkog modernizma. Vojvodina je vrlo brzo prihvatila dizajn i tu neku praksu, prvo intuitivno, a zatim i vrlo profesionalno, a ja sam sve to stavio u jedan kontekst privrednog razvoja Vojvodine i spojio sa razvojem dizajna u Vojvodini“- rekao je autor izložbe.

Ž.Savić– „Ovde je pre svega reč o industrijskom dizajnu?“

Z.Rajčetić– „Imamo takođe i grafički dizajn, dizajn ambalaže, a ovde čak imamo i jednu agenciju koja se bavila agitacijom i propagandom, a kasnije prešla na dizajniranje sajamskih štandova, to je Jugoreklam“.

Ž.Savić-„Čime ste se vodili kada je u pitanju jedan ovako veliki prikaz i grafičkog i industrijskog dizajna“?

Z.Rajčetić-„Ja se ovde nisam bavio takozvanim dizajnom u kulturi, plakatom, katalogom i svim onim grafičkim sredstima koje se koriste u kulturi i proragandi, nego sam se isključivo vezao za privredu i to je taj prvi nivo sistematizacije. Drugi nivo sistematizacije jesu dela koja su nagrađivana ili su se pojavljivala negde na nekim sajmovima i tu dobijala nagrade.

Ovde je zapravo jedna preistorija koja treba da pokaže da je neko industrijsko oblikovanje postojalo u Vojvodini i pre Drugog svetskog rata.“ Objašnjavajući ponaosob pojedine izložbene predmete, od kojih su većini najpoznatiji:čuvene Zefirove peći rađene u artdeko stilu, proizvode preduzeća „Jugoreklam“ koje su pravljene u propagandne svrhe, zatim primeri izrade reklamne ambalaže od kojih su neke bile ekološke,što znači da se Vojvodini vodila briga još sedamdesetih godina o reciklaži što je trend tek nekih poslednjih desetak godina u svetu, autor izložbe je pomenuo i njihove autore, stvaroce, kao i period kada su oni bili u upotrebi, a neki od njih se koriste i dan danas. U okviru izložbe mogu  se videti  i čekrci za pecanje nastali u Subotici, na kojima su im u to vreme zavideli čak i Japanci.

Časopis „Industrijsko oblikovanje“ je časopis koji se bavio dizajnerskim izvrsnostima, a izdavao ju je  dizajn centra iz Beograda koji je pratio razvoj dizajna u Srbiji i bivšoj Jugoslaviji. Imamo primere ambalaže fabrike „Pionir“ , a na jednoj od njih se nalazi i  prepoznatljivi lik devojčice iz neke pedeset i treće godine. Ova ambalaža je čak starija od popularnog Kinder jajeta. Omot čuvene Galeb čokolada koje postoje još pre Drugog svetkog rata, čiji se dizajn nije mnogo  promenio do danas ipak govore o njegovoj upečatljivosti.

Ova izložba je posebno zanimljiva mladima koji studiraju dizajn,  da se upoznaju sa kratkim istorijom idustrijskog i grafičkog dizajna. Od autora smo saznali da je u planu nastavak sličnih postavki koje će datirati posle 1985. godine.

Za TV Ars Mediju

Željko Savić, novinar

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *