PRATEĆI PROGRAM IZLOŽBE SAVA ŠUMANOVIĆ I UROŠ PREDIĆ

Prateći program izložbe SAVA ŠUMANOVIĆ I EVROPSKI REALIZMI IZMEĐU DVA SVETSKA RATA

četvrtak, 3. novembar u 19.00 sati Galerija Matice srpske

Predavanje Jedna neispričana priča: Šumanović – Dorić – Galerija Matice srpske

Dr Tijana Palkovljević Bugarski

Sedamnaest Šumanovićevih dela (1921–1925), koja se danas čuvaju u Galeriji Matice srpske i Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti u Zagrebu, deo su prvobitne, brojnije Dorićeve zbirke. Zbirka je nastala 1925. godine, kada je advokat Dorić kupio od Save Šumanovića dvadeset dela, par godina nakon njegovih izložbi u Zagrebu. Iako ograničena na jedan segment Šumanovićevog opusa, Dorićeva zbirka pruža uvid u izuzetno važan period slikarevih formativnih godina, bez kog je nemoguće celovito razumevanje i predstavljanje umetnosti Save Šumanovića. Kako su Šumanovićeva dela dospela u vlasništvo Galerije Matice srpske i koji je njihov značaj objasniće dr Tijana Palkovljević Bugarski, upravnica Galerije Matice srpske, u okviru programa izložbe „Sava Šumanović i evropski realizmi između dva svetska rata“.

Prateći program izložbe UROŠ PREDIĆ ŽIVOT POSVEĆEN LEPOTI I UMETNOSTI

Petak, 4. novembar u 19.00 sati

Predavanje Uroš Predić. Recepcija, život i delo

Prof. dr Igor Borozan

Uroš Predić je od svog rođenja u Orlovatu 1857. godine do smrti u Beogradu 1953. godine bio mera srpskog slikarstva. Život i delo Uroša Predića su suštinski povezani. Oni se međusobno prepliću i čine neraskidivo jedinstvo kojim se ukazuje na slikareve životne promene, ali i šire društvene, kulturne, ideološke i druge okvire vremena. U trajanju od gotovo jednog veka Predić je živeo i radio u jednom svetu koji je nestajao i drugim svetovima koji su nastajali. U prvom delu slikarevog života koji možemo ograničiti 1909. godinom, kada se slikar konačno skrasio u Beogradu, postoji nekoliko tačaka koje su odredile njegov život i delo. Prve osnove obrazovanja je stekao u porodici i rodnom Banatu, školovanje je nastavio na bečkoj likovnoj Akademiji, usledio je i kratkotrajni boravak u Beogradu. Potom su usledili veliki religiozni poduhvati (Bečej, Sremski Karlovci), koji su, ipak, ostali u senci slavnih žanr i nacionalnih kompozicija, koje su utvrdile Predićevu poziciju u srpskom javnom mnjenju. Nakon početnih uspeha usledio je dugotrajni boravak u Orlovatu, u kome je slikar dočekao i smrt voljene majke, što je dodatno utvrdilo njegovo osećanje melanholije. Ovi početni idejni koncepti i likovni iskazi su odredili Predićev životni put u periodu lutanja i stalnih promena prostora. U periodu traženja sebe Predić je postavio osnove koje su dovele do toga da postane najvoljeniji srpski slikar.

Izvor: Galerija Matice srpske

Administrator: DNM

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *