NAJAVA PROGRAMA U KCNS

Tribinski program

Predavanje Muharema Bazdulja „Vasko Popa: poetski i životni rezovi“ možete pogledati 26. septembra u 21.00 čas na Jutjub kanalu Kulturnog centra Novog Sada.

Tema devetog po redu predavanja iz ciklusa „Arheologija Atlantide“ je pesnik Vasko Popa, odnosno njegov život i delo. U književnosti je jezik sudbina, ali mnogo više u poeziji nego u prozi. Opredelivši se za srpski jezik, Popa je ipak uspeo da postane međunaradno i globalno slavan pesnik, više nego ijedan drugi u modernim vremenima na zapadnom Balkanu.

Predavanje istoričara msr Srđana Graovca na temu „GODINU DANA OD AMERIČKOG NEUSPEHA U AVGANISTANU“ možete pogledati 27. septembra u 20.00 časova na Jutjub kanalu Kulturnog centra Novog Sada.

Avgusta meseca 2021. godine svetska javnost je sa posebnom pažnjom pratila dešavanja u Avganistanu. Američke oružane snage napuštale su tu zemlju, nakon gotovo dvodecenijske okupacije, dok su talibanski borci pobedonosno umarširali u Kabul. Bio je to veliki trijumf te grupe radikalnih avganistanskih muslimana, koji ne samo što su odoleli dvadesetogodišnjim pokušajima Amerikanaca da ih unište, nego su u ratu protiv najmoćnije sile sveta na kraju izašli kao pobednici. Sliku apsolutnog poraza SAD tih dana najbolje su dočarale dramatične scene pokušaja hiljada Avganistanaca da se dokopaju američkih aviona koji su napuštali kabulski aerodrom, ne bi li se spasili od očekivane odmazde talibana. Za to vreme geopolitički analitičari i stručnjaci za međunarodno pravo analizirali su poraz SAD u Avganistanu, a jedno pitanje nametalo se kao najvažnije – kakve reperkusije će povlačenje Amerikanaca iz Avganistana ostaviti na poziciju SAD u međunarodnoj geopolitičkoj areni? Odnosno, predstavlja li „avganistanska katastrofa“ kraj ili početak kraja globalne američke dominacije? O svim ovim pitanjima govorićemo na Tribini mladih KCNS u utorak 27. septembra 2022. godine.

Predavanje istoričara msr Ognjena Karanovića na temu „SRBI, JUGOSLAVIJA I JUGOSLOVENSKA IDEJA (prvi deo)“ možete pogledati 27. septembra u 21.00 čas na Jutjub kanalu Kulturnog centra Novog Sada.

Ideja jugoslovenstva nije bila autentična duhovno-ideološka, niti politička misao srpskog naroda i njegovih elita. Originalno, ideja jugoslovenstva nastala je u emigrantskim poljsko-češkim intelektualno-političkim krugovima, još pred kraj prve polovine XIX stoleća. Gotovo listom, pomenuti krugovi pripadali su britanskom obaveštajno-bezbednosnom aparatu, koji je putem afirmisanja ovih idejnih postulata o jugoslovenstvu nameravao da spreči širenje uticaja Ruskog carstva preko politike panslavizma na slovenske narode u Habzburškoj monarhiji i uopšte u Evropi. U cilju sprečavanja političkog, privrednog i duhovnog uticaja Sanktpeterburga (kasnije Moskve) „s Istoka“, kao i Nemačke „sa Zapada“, na geopolitički položaj i procese u srednjoj Evropi, od otvaranja Istočnog pitanja (pitanja nasleđa Osmanlijskog carstva u jugoistočnoj Evropi), Habzburšku monarhiju odnosno Austrougarsku od 1867. godine kolokvijalno su nazivali i „britanskom pešadijom ili kopnenom vojskom u Evropi“. Austrougarska se uklapala u britansku geopolitičku viziju ustrojstva centralne i jugoistočne Evrope (od Baltika do Egeja i Jadrana) kao „tampon zone“ ili cordon sanitaire ovog prostora, između Rusije i Nemačke, a s ulogom zvaničnog Londona (u sadejstvu sa zvaničnim Parizom od 1918. godine a kasnije i zvaničnim Vašingtonom) kao „vrhovnog nadzornika“ nad većinom kulturološko-duhovnih, vojno-strateških i geopolitičkih procesa u ovom politički trusnom delu evropskog kontinenta. Iz datih razloga pitanje opstanka Austrougarske (uprkos svim njenim strukturalnim slabostima i paradoksima) nije ni postavljano sve do 1918. godine. Međutim, nakon ulaska SAD u Prvi svetski rat i na veliku geopolitičku pozornicu planete, te stihijskog širenja američkog ekonomskog i političkog uticaja u Evropi, a na osnovu doktrine iz čuvenih „14 tačaka programa Vudroa Vilsona“ (prava malih naroda na samoopredeljenje), došlo je do rušenja Autrougarske koja je bila poražena sila u Velikom ratu. Pod snažnom dominacijom SAD, na Versajskoj mirovnoj konferenciji 1919. godine uspostavljen je novi evropski poredak. Međutim, ideja i politika Velike Britanije i savezničkih zapadnih sila o „sanitarnom kordonu“ u centralnoj i jugoistočnoj Evropi (to je bila politika Velike Britanije još od Slavne revolucije iz 1688. godine) nije napuštena. Naprotiv! Umesto Autrougarske – države za koju je Vinston Čerčil kasnije govorio „… da nije postojala, trebalo ju je izmisliti…“ – stvorena je Jugoslavija (uz Čehoslovačku, Poljsku, itd.), koja je potom 1921. godine i 1934. sistemom vojno-političkih saveza sa centralnoevropskim i balkanskim državama uklopljena u savez Male antante i Balkanskog saveza.

Predavanje dr Aleksandre Kolaković na temu „Francuska kulturna diplomatija u Kraljevini SHS – Jugoslaviji“ možete pogledati 28. septembra u 21.00 čas na Jutjub kanalu Kulturnog centra Novog Sada.

Politički, ekonomski i kulturni uticaji Francuske u međuratnom periodu poznati su široj populaciji zainteresovanoj za istoriju, ali ipak još nisu dovoljno proučavani dometi, aktivnosti i ciljevi francuske kulturne diplomatije na prostoru nove države nastale 1. decembra 1918. godine. Predavanje ima za cilj da prezentuje kratku analizu delovanja francuske kulturne diploamtije u Kraljevini SHS – Jugoslaviji u periodu između dva svetska rata. Pored fokusa na ciljeve i domete francuske kulturne diplomatije, posebna pažnja će biti posvećena načinima i akterima kulturne diplomatije Francuske u Kraljevini SHS – Jugoslaviji.

Predavanje Gorana Šarića, katoličkog teologa, na temu „Da li je Jugoslavija morala da umre?ˮ možete pogledati 30. septembra u 21.00 čas na Jutjub kanalu Kulturnog centra Novog Sada.

Predavanje dr Jelene Todorović Lazić na temu „EU i Zapadni Balkan u 21. vekuˮ možete pogledati 29. septembra u 20.00 časova na Jutjub kanalu Kulturnog centra Novog Sada.

Politika proširenja dugo se smatrala jednim od najmoćnijih alata u rukama EU koji je pomogao da se države Centralne i Istočne Evrope transformišu iz komunističkih režima u modernu, dobro funkcionišuću tržišnu ekonomiju. Takva transformativna moć nije preslikana u slučaju Zapadnog Balkana. Od 2003. godine, kada je ovom regionu obećana evropska budućnost, ako izuzmemo Hrvatsku, koja je postala članica 2013. godine, Zapadni Balkan nije mnogo bliže EU nego što je bio 2003. Današnja tribina ima za cilj da predstavi odnos EU prema ovom regionu – od početne stabilizacije do neuspešnih pokušaja njegove integracije.

Predavanje novinara i publiciste Milorada Vukašinovića na temu „Gorbačovizam i globalna perestrojka” možete pogledati 29. septembra u 21.00 čas na Jutjub kanalu Kulturnog centra Novog Sada.

U okviru predavanja o geopolitici biće reči o fenomenu gorbačovizma, njegovim istorijskim uzrocima i ideološkim korenima. Milorad Vukašinović, novinar i publicista, posebeno će analizirati uticaj „perestrojke“ na proces globalnog preobražaja svetskog političkog i privrednog sistema od završetka Hladnog rata do danas.

Muzički program KCNS

U okviru muzičkog programa Kulturnog centra Novog Sada biće održan resital Miroslava Popovića (klavir) sa gošćama Jelenom Šarenac (flauta) i Dušicom Polovinom (viola).

Događaj će biti održan u sredu, 28. septembra 2022. godine u Svečanoj sali Gradske kuće s početkom u 19 časova.
Na programu: Domeniko Skarlati, Gabrijel Fore, Klod Debisi, Fransis Pulank i Kamij Sen-Sans.
Ulaz je slobodan!
Dobro došli!

Miroslav Popović (1985). Od pete godine se učio sviranju klavira u novosadskoj Muzičkoj školi „Isidor Bajić“ sa profesorkom Ivanom Branovački, u čijoj klasi je dovršio školovanje. Diplomske studije nastavio je sa Vladimirom Ogarkovim, gostujućim profesorom iz Rusije, na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, gde je diplomirao 2008. godine.

Učio je i savetovao se kod brojnih eminentnih profesora i umetnika. Od priznanja koja je stekao tokom školovanja izdvajaju se: Prve nagrade na Takmičenju mladih pijanista Jugoslavije u Nišu 1995. i 1996. godine, Prva nagrada na Memorijalu „Isidor Bajić“ u Novom Sadu 2002, Specijalna nagrada „Frederik Šopen“ na istom takmičenju, Prva nagrada na Takmičenju mladih pijanista u Šapcu 2003. godine.

Nastupao je u brojnim salama širom zemlje – solistički, s orkestrom i kao član kamernih sastava. U ulozi pijaniste i kompozitora/aranžera sarađivao je sa novosadskim gudačkim orkestrom Camerata academica, sa mladim umetnicima: Radoslava Vorgić-Žuržovan (sopran), Verica Pejić (sopran), Ljiljana Lišković (sopran), Bisak Jožef (viola), Nemanja Sovtić (trombon), Goran Erić (truba), Lidija Knajp (flauta), Teodora Boljanac (violina), Jelena Španović-Šarenac (flauta), Ljubo Divac (klavir), novosadski kvartet Bilitis, novosadska klapa Panon – kao i sa mladim kompozitorima Vojvodine: Vedran Ferizović, Svetozar Nešić, Ivan Marković, Ljubomir Nikolić, Stanislava Gajić, Dorotea Vejnović i drugi.

Od 1994. godine do danas ostvario je nekoliko radijskih i TV-snimaka za RTV Novi Sad, uključujući i klavirski resital snimljen 2012. godine u novosadskom Studiju M. Radio je na idejnom projektu i ostvarenju studentskog festivala „A Fest – Robert Schumann“ u Novom Sadu 2007. godine, kao član umetničko-organizacionog saveta Festivala i bio umetnički rukovodilac A-Festa u ediciji 2009. godine pod naslovom „Klasicizam vs. neoklasicizam“. Učestvovao je u novinarskim i radionicama za muzičku kritiku u okviru novosadskog festivala „NOMUS“ i u organizaciji Zavoda za kulturu Vojvodine. Bavi se stvaranjem originalnih kompozicija i aranžmana za standardne i nestandardne muzičke sastave. Neki od njih izvedeni su u novosadskoj Sinagogi, na festivalu „Pozorišni maraton“ u Somboru i u okviru manifestacije „Doček 7528.“ u Novom Sadu. Koncertna fantazija na Uvertiru Mocartove „Čarobne frule“ Miroslava Popovića, za dva klavira i orkestar, snimljena je u Salcburškom „Mocarteumu. Ciklus „Varijacije-slike“ M. Popovića nalazi se u zbirci „Izbor kompozicija za klavir autora iz Srbije“, sačinjenoj po porudžbini Konzervatorijuma za muziku u Ženevi.

U periodu od 2008. do 2022. godine radi kao profesor klavira i korepetitor u somborskoj Muzičkoj školi „Petar Konjović“, a učenici iz njegove klase osvojili su niz nagrada na domaćim takmičenjima. Od 2020. godine student je doktorskih studija klavira na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, u klasi redovne profesorke Nataše Mitrović. Od 2022. godine angažovan je na novosadskoj Akademiji umetnosti kao stručni saradnik korepetitor na gudačkoj katedri. Živi u Novom Sadu.

Jelena Šarenac (1984). Osnovno muzičko obrazovanje stiče u Rumi u klasi prof. Zorana Raškovića, dalje školovanje nastavlja u Beogradu u muzičkoj školi „Josip Slavenski“ u klasi prof. Ljubomira Dimitrijevića. Završila je Fakultet muzičke umetnosti u Beogradu u klasi prof. Ljubiše Jovanovića. Specijalističke studije završava takođe na FMU u Beogradu.

U dosadašnjem radu mlada flautiskinja održala je veliki broj koncerata i osvojila brojne nagrade na festivalima, republičkim i međunarodnim takmičenjima, od kojih bi trebalo izdvojiti dve Specijalne nagrade 2005, Drugu nagradu na Republičkom takmičenju i tri Treće nagrade, takođe na Republičkom takmičenju.

Višegodišnji je član kvarteta flauta „SINFONIKO“ sa kojim je ostvarila zavidan broj koncerata. Sa ovim kvartetom osvojila je i brojne nagrade od kojih se ističu: Susreti flautista „Tahir Kulenović“ (2005, laureat takmičenja); Međunarodno takmičenje u Pančevu (2005, Specijalna nagrada).

Član je i kvarteta „Kvadrema“, koji sarađuje sa kompozitorima novog doba. Sarađuje sa mladim kompozitorima pri premijernim izvođenjima njihovih dela. Pohađala je mnoge majstorske kurseve kod zapaženih flautista iz zemlje i inostranstva. Redovno svira i na otvaranjima brojnih slikarskih izložbi i pesničkih večeri. Višegodišnji je član Hora flauta „Beogradska siringa“ pri Narodnom pozorištu u Beogradu, sa kojima redovno nastupa. Koncertne sezone 2007/2008. nastupala je u monooperi „Dnevnik Ane Frank“ u pozorištu Madlenijanum, i od tada je honorarni član tog pozorišta. Od koncertne sezone 2008/2009. član je Narodnog pozorišta u Beogradu. Stalni je saradnik orkestra „Kamerata Serbika“, sa kojim je održala veliki broj koncerata, sarađujući sa vodećim dirigentima i solistima današnjice. Redovni je gost Crnogorskog simfonijskog orkestra. Član je kvarteta flauta „EOLIAN“, član je trija 2.1 flauta i trija Ataraksija. Član je Ansambla flauta „Flautino Lola klasik“.

Tokom prve godine specijalističkih studija bila je saradnik u nastavi prof. Ljubiše Jovanovićae. Tokom te godine održala je veliki broj koncerata pod nazivom „Didaktički koncerti“ po gradovima širom Srbije. U okviru koncerata praktikovan je razgovor, kao i rad sa decom iz sredina u kojima su nastupali.

Pedagoškim radom se bavi od 2007. u Muzičkoj školi u Kruševcu, zatim i u MŠ „Vučković“, osvajajući brojne nagrade. S ciljem napredovanja učenika osmislila je koncertni ciklus pod nazivom „Radost flaute“, na kom su svakog meseca nastupali učenici u koncertnim salama SKC-a, Kulturnog centra NBGD… Za 8 meseci održano je 10 koncerata. To je dalo velike pomake u oslobađanju treme kod dece. Ujedno su praktikovane česte konsultacije sa profesorima, kao i seminari… Stremi daljem usavršavanju. Trenutno radi kao nastavnik flaute u MŠ „Stanislav Binički” u Beogradu, gde ostvaruje zapažene rezultate u oblasti pedagogije. Sarađuje sa svim orkestrima, a od sezone 2018/2019. angažovana je na mestu 1. flaute u Operi i teatru „Madlenijanum“.

Dušica Polovina (viola) doktor umetnosti, redovni profesor. Rođena je u Novom Sadu, gde je još kao student održala svoj prvi solistički koncert u Studiju „M“ (1986). Posle završenih osnovnih studija viole na Akademiji umetnosti u Novom Sadu u klasi profesora Lasla Horvata, Dušica Polovina nastavila je da se usavršava na magistarskim i doktorskim umetničkim studijama, na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, prvo u klasi profesora Petra Ivanovića, a zatim pod mentorstvom profesora Dejana Mlađenovića. Uporedo se usavršavala na majstorskim kursevima, što je dovelo do redovne kocertne aktivnosti na solističkom planu. Solističke koncerte Dušica Polovina održala je širom Srbije i regiona, radeći na afirmaciji viole kao solističkog instrumenta. Sarađivala je sa pijanistkinjama Marijom Đarmati, Marinom Mikić i Katarinom Radojičić-Firevski. Dušica Polovina je 1997. godine učestvovala na Međunarodnom takmičenju violista Jurija Bašmeta u Moskvi. Svestrana orijentacija Dušice Polovine ogleda se u usmerenosti na kamernu muziku i orkestarsko sviranje. Saradnja sa značajnim brojem eminentnih solista i dirigenata, kako domaćih tako i inostranih, formirala ju je u vrsnog orkestarskog muzičara. U tom svojstvu učestvovala je na sledećim festivalima: NOMUS, BEMUS, Ohridsko leto, Budva-grad teatar, Majske večeri i Kotor Art. U svojstvu člana kamernog ansambla Dušica Polovina ostvarila je gostovanja u BiH, Hrvatskoj, Sloveniji, Makedoniji, Crnoj Gori, Rumuniji, Nemačkoj, Rusiji, Holandiji, Austriji, Francuskoj i Italiji. U periodu od 1999. godine do danas u klasi Dušice Polovine diplomiralo je preko trideset studenata. Njihovo delovanje zapaženo je u vodećim kamernim, operskim i simfonijskim orkestrima, kao i u muzičkim školama u Srbiji i inostranstvu. Od 2006. do 2012. godine Polovina je bila šef Katedre za gudačke instrumente na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Doktorirala je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, tezom „Komponente ekspresije u delima za violu i klavir Roberta Šumana i Johanesa Bramsaˮ. U okviru programa Erasmus održala je seminar za studente viole u Ljubljani (2021).

Književni program

Promocija knjige o čuvenom novosadskom pank bendu Pekinška patka

Promocija knjige Čovek patka biće održana u ponedeljak, 26. septembra 2022. godine, u 20.00 časova u klubu „Tribina mladih“ Kulturnog centra Novog Sada. Publika će imati priliku da čuje priče onih koji su doprineli da se priča o panku u Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji pojavi, pored Rijeke i Ljubljane, i u Novom Sadu: Peca Popović, Siniša Škarica, Sloba Konjović, Vitomir Simurdić, Sreta Kovačević, Cila Šital Puri, Siniša Reljin, Jovan Joca Adamov, Ivica Vlatković, Caki Kravić, Karolj Kovač i Branko Škorić. Moderator je Milica Rakanović.

Veče će obeležiti i nastup novosadskog gudačkog kvarteta TAJJ koji će izvesti klasični pank u aranžmanima kompozitora Ljubomira Milanovića.

Kako nagoveštava priređivač ,,u ovoj knjizi svaki od intervjuisanih aktera daje nov ugao gledanja na vreme koje se, iz ove perspektive, može okarakterisati najpre kao bezbrižno i plodno, vreme jednakih mogućnosti za sve koji su želeli nešto da urade i da se ostvare – vreme kada se znanje cenilo, iskustvo nagrađivalo, a neposlušnost kažnjavala“.

Objavljivanje knjige pomogla je Uprava za kulturu Grada Novog Sada, a izdavač je „Multimedia books“ iz Beograda.

Izvor: Kulturni centar Novog Sada

Administrator: DNM

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *