IZLOŽBA CRTEŽA MARION DEDIĆ

Marion Dedić – CRTEŽI

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
U likovnom salonu Kulturnog centra Novog Sada 15. avgusta otvorena je izložba crteža autorke Marion Dedić.  Izložbu je otvorila istoričarka umetnosti Zorica Atić.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Svi zainteresovani mogu pogledati izložbu crteža do 29. avgusta 2016. godine.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

,,Izloženi radovi nastajali su tokom niza godina, kao deo isprekidanog, ali neprekinutog stvaralačkog procesa. Kontinuitet i likovna razrada očituje se u svakom novom vraćanju temi. Rezultat je potpuni crtački preobražaj isprva figuralnog motiva koji preuzima ulogu objekta, i potom njegovo konačno razlaganje i svođenje na sasvim likovne činioce. Početni impuls i inspiracija za nastanak serije crteža delom je u pojavnom – motiv je životinjska figura, interakcija, privlačna toplina i taktilnost živog krzna. I to ne bilo koje životinje. Za neplanirano likovno putovanje i avanturu, kao saputnici su se nametnuli figure i karakteri psa i svinje, čija suprotstavljena ili pak nadopunjujuća simbolična značenja proističu iz različitosti uloga u životu čoveka.

… U postupnom raslojavanju i sve izraženijoj monohromiji, figuralni objekat vremenom gubi anatomiju i svodi se na fragment. Simbolička obeležja takođe nestaju, i nosilac crteža postaje asocijativna organska forma, koja se giba, diše i kreće unutar šara koje i nadalje prepoznajemo, ili osećamo, kao deo nečeg živog…

… Likovno preobražen, motiv psa ili svinje u krupnom fragmentarnom kadru oblutka postaje prostor likovne igre, linijom tkanih taktilnih površina. Ostajemo zatečeni i zaintrigirani u hipnotišućem prepletu naizgled nasumičnih poteza, istovremeno impulsivnog i rafiniranog umetničkog nerva.”

Zorica Atić, istoričarka umetnosti

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

,, … koliko vanaktuelno i netrendovsko njeno istraživanje u oblasti crteža je i „uvek moderno” zbog duhovno srodnih veza sa izvornim modernističkim nasleđem. Koristeći figure i karaktere psa i svinje ona ponire u simbolična značenja. Problem teme se retko iscrpljuje u jednoj vizuelizaciji. Najčešće je deo samo jednog ciklusa. Linija je to što sve omogućava: ona je i „reč” i duh gledanja koje je više od običnog viđenja stvarnosti. Ima u tome erotike, ima i dramatike. Ona je od onih koje ne prezaju da istaknu kako su Eros i Tanatos na „istom poslu“. Oni ispunjavaju život i ne daju joj da se prebaci u svet bajkovitosti.

Monohromija je primetna ali iz nje izvire svetlost, igra oblika linija, dinamičnost, procesi koji u svom finalnom obliku dobijaju svoju strukturu, nijanse, pokrete i utisak šrafiranih površina pri čemu se forma giba, pokreće, diše, menja pozicije i samo vešto oko pronalazi i oseća život pred sobom.

Neobičnu gustinu emotivne situacije emituju i crteži sa diskretnim koloritom. Ove celine ne gube vezu sa crno-belim iskazima, već ukazuje na fleksibilnost poetike i autorsku istinsku otvorenost prema prilivu svežih ideja. Na taj način Marion Dedić ostvaruje pravu ravnotežu između dela očite tematske i jezičke povezanosti i njihovog provociranja novim kvalitetima.

Marion Dedić prikazuje isečak sveta impulsivno reagujući na provokacije sopstvenog bića. Ona promišljeno i namerno ostavlja mnogo toga nedorečenim jer i život kao večito stvaranje ne poseduje konačnu formu. Otvorenost i ćutljivost dela naglašavaju spontanost i individualnost u rasporedu elemenata u okviru jednog kompozicionog plana. Kao slikar impulsa i gestualnosti zadržava predmetnost i figuraciju koji, propušteni kroz filter istančane osećajnosti slede zagonetni „tok svesti i podsvesti” da bi, smešteni u novi kontekst slikovnog prostora izazvali različita tumačenja i ponudili širi potencijal odgovora.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

To opsesivno ponavljanje samo jedne ili dve usamljene tematske okosnice (pas i svinja) unelo je, ipak, tako mnogo raznovrsnog raspoloženja i atmosfere, tako mnogo razigranih varijacija i različitih vizuelnih rešenja, da je moguće govoriti ne samo o vernosti motivu već i stalnoj identifikaciji koja prevazilazi likovnost i vizuelne probleme, i ulazi u samu suštinu bitisanja, kao ispovest pred sobom i pred nadmoćnom prirodom.  Ovi crteži Marion Dedić su važni kao buđenje nove energije u umetnosti.”

Radmila Vlatković, istoričar umetnosti, muzejski savetnik

Fotografije: Danica Trajković

Izvor: TV Ars Medija

 

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *