Отварање: петак, 25. новембар у 19 часова
Музеј савремене уметности Војводине, Нови Сад
Трајање: 25. новембар – 30. децембар 2022.
Кустоскиња: др Сања Којић Младенов
Места одржавања изложбе:
Музеј савремене уметности Војводине, Дунавска 37
Ликовни салон КЦНС, Католичка порта 5
Креативни дистрикт – БИРО, Булевар деспота Стефана 5
Учесници/це:
КАТАРИНА АЛЛФА, АПСОЛУТНО, АРХИВА МСУВ − ПРОЈЕКТИ У КИНЕСКОЈ ЧЕТВРТИ / КРЕАТИВНОМ ДИСТРИКТУ, АТЕЉЕ ДТ20, ДИМИТРИЈЕ БАШИЧЕВИЋ МАНГЕЛОС, ИЛИА БЕЛОРУКОВ, ДАНИЦА БИЋАНИЋ, ЦЕНТАР ЗА НОВЕ МЕДИЈЕ_КУДА.ОРГ, ЦХРИСТО АНД ЈЕАННЕ-ЦЛАУДЕ, ВУК ЋОСИЋ, АТИЛЛА ЦСЕРНИК, ТИБОР БАДА (БАДА ДАДА), АЛЕКСАНДАР ДАВИЋ, диСТРУКТУРА, ДОПЛГЕНГЕР, ЧЕДОМИР ДРЧА / СЛОБОДАН ТИШМА, УРОШ ЂУРИЋ, ИРWИН, ВЛАДАН ЈОЛЕР / КАТЕ ЦРАWФОРД, НОВИ_САД / ИСААЦ НИЕМАНД, ЛÁСЗЛÓ КЕРЕКЕС, БОЈАНА С. КНЕЖЕВИЋ / КАТАРИНА ПЕТРОВИЋ, КАТАЛИН ЛАДИК, САЊА ЛАТИНОВИЋ, МИРКО ЛАЗОВИЋ, ХЕРМАНН НИТСЦХ, НОВОСАДСКА ГРАДСКА КОМУНА / БОЖИДАР МАНДИЋ, ПYОТР ПАВЛЕНСКY, ДАН ПЕРЈОВСЦХИ, ЗОРАН ПОПОВИЋ, БОГДАНКА ПОЗНАНОВИЋ, ДАРИЈА С. РАДАКОВИЋ, МИЛИЦА РАКИЋ, САША СТОЈАНОВИЋ, БÁЛИНТ СЗОМБАТХY, ЈУДИТА ШАЛГО, ПРЕДРАГ ШИЂАНИН, РАСТИСЛАВ ШКУЛЕЦ, ТОКИ АРТ СПАЦЕ, ВУЈИЦА РЕШИН ТУЦИЋ, УЛАY, ВЕРБУМПРОГРАМ (РАТОМИР КУЛИЋ, ВЛАДИМИР МАТТИОНИ), БИЛЛ ВИОЛА, ДРАГАН ВОЈВОДИЋ, ЖЕЛИМИР ЖИЛНИК, РАДИОНИЦА − АКАДЕМИЈА УМЕТНОСТИ НОВИ САД / НОВИ ЛИКОВНИ МЕДИЈИ
Изложба МЛЕЧНИ ПУТ обухвата радове преко 50 уметника, уметница и уметничких група из Новог Сада, Србије и интернационалне уметничке сцене, кроз историју, али и укључивање релевантних савремених уметничких пракси. Отворена форма изложбе подразумева интегрисање различитих медијских, процесуалних и интердисциплинарних истраживања, перформанс и колективне акције, интервенције у реалном и дигиталном простору, дискусије и размене, уз утопијске и друштвено-критичке ставове.
Неки од пионира медијске уметности и активизма ће први пут бити презентовани у Србији. Међу њима је амерички уметник Бил Вајола, зачетник видео-уметности, који је својом четрдесетогодишњом уметничком праксом креирања амбијенталних инсталација утицао на глобални развој видеа у уметности и поп култури. Затим, дела Хермана Нича, који је био водећа личност бечког акционизма, те дела радикалног перформера Пјотра Павленског. Публика ће имати прилике да се ближе упозна са животом и уметничким радом Улаја, једног од првих стваралаца полароид фотографија, али и перформанса реализованих кроз сарадњу са бившом партнерком, уметницом Марином Абрамовић.
Изложба презентује примере нестабилне и еманципаторске уметничке праксе, од авангарде до савремене, медијске и постмедијске уметности. За своје полазиште реферише на резултате пројекта Трајни час уметности, Центра за нове медије_куда.орг, усмереног на мапирање друштвене и уметничке историје Новог Сада, а кроз представљање мреже протагониста и референци, уметничке, друштвене и политичке теорије и праксе која је утицала на новосадску неоавангарду шездесетих и седамдесетих година XX века. Централни део изложбе, из тог разлога, заузима мапа „Медијске онтологије”, као кључни сегмент пројекта Трајни час уметности, која презентује истраживачку методологију пројекта и покрива поље историјских авангарди са почетка двадесетог века, преко послератне неоавангарде, па све до савремене уметничке медијске продукције. Изложба се даље развија ширим сагледавање локалних и међународних пракси, презентовањем других пројеката својеврсног мапирања уметничке сцене, као што је Еаст Арт Мап словеначке групе ИРWИН, друштвених и интердисциплинарних позиционирања видљивих у делу Друштвени портрети Уроша Ђурића, радијском подкасту Фемкање Бојане Кнежевић и Катарине Петровић, психогеографским мапирањима групе диСТРУКТУРА, те мрежних мапирања присутних у пројектима Владана Јолера и Кејт Крофорд.
Потреба за међусобним умрежавањем и повезивањем, приметна у законима природе, егзистира и на уметничким сценама кроз историју и у различитим, често удаљеним географским местима. Авангардни процеси, као покретачи уметничког експеримента, иновативности и слободе уметничког израза, обележили су уметничку и друштвену историју Новог Сада, те се поставља питање очувања постигнутих вредности у локалној средини, њене видљивости, као и повезаности са сличним, важним регионалним и интернационалним истраживањима, као и њихове блискости са савременим медијским и постмедијским праксама.
Како данас успоставити дијалог и повезати вредности комплексих појава историјских авангарди, неоавангарди и могућих поставангарди? Колико је отпор према постојећим системима у уметности, друштву и технологији важан за развој критичке уметничке праксе и колико је присутан као одраз незадовољства наметнутим, подразумеваним и устаљеним догмама, предрасудама и табуима? Такође, да ли у условима актуелне затворености и изолованости друштва јачају конзервативизам, национализам и ксенофобија, супротни авангардном космополитском и наднационалном духу повезивања?
Пројекат МЛЕЧНИ ПУТ је замишљен као јавни сегмент рада Центра за интермедијску и дигиталну уметност МСУВ, окренут мапирању, афирмацији и презентацији интермедијских, интердисциплинарних и хибридних приступа уметности, као и наставку увођења нових функција Музеја у односу на различите процесе у савременој култури. Стручни сарадници на пројекту су Зоран Пантелић и Центар_куда.орг. Поред радова из колекције МСУВ, на изложби биће представљена дела која су у власништву других институција, организација, уметника и њихових породица (Центар_куда.орг, Музеј у Смедереву, НИТСЦХ ФОУНДАТИОН, Беч, ЛИМА, Амстердам, БИЛЛ ВИОЛА Студио, Њујорк…). У оквиру изложбе ће бити одржано више пратећих програма, пројекције филмова, аудио и видео перформанса, те вођења кроз изложбу.
Изложба се организује у оквиру програма Друга Европа, Нови Сад – Европска престоница културе 2022. Покровитељ МСУВ је Покрајински секретаријат за културу, јавно информисање и односе са верским заједницама. Изложбу су подржали Делегација Европске уније у Републици Србији и ЕУ-Јапан Фест из Токија. Захваљујемо Музеју савремене уметности у Београду на техничкој подршци.
Више информација о програму изложбе на сајту МСУВ: http://msuv.org/2022/11/15/mlecni-put/
Извор: МСУВ инфо
Администратор: ДНМ