„ŽENSKA RAZVRATNIČKA KULTURA”

Komplementaristički odgovor na radikalni feminizam (2)

ŽENSKA RAZVRATNIČKA KULTURA

Feminizam je složen fenomen. U njemu postoje mnogobrojni misaoni pravci, ponekad i međusobno suprotstavljeni. Po jednom toku feminističke misli – razvijenom na Zapadu 70-ih godina XX veka – isključivi cilj feminizma je profesionalni uspeh žena. Tom cilju žene treba sve da podrede, pa i svoju seksualnost. Da bi profesionalno uspele žene treba da se ponašaju borbeno i kočoperno kao muškaraci i potiskuju svoju žensku seksualnost.

 

  1. Rast „ženske razvratničke kulture”

Uspešna poslovna žena i danas je ideal feministkinja, ali je napušten aseksualni pristup. Štaviše, danas se razmetanje seksepilom smatra poželjnim načinom ponašanja. Arijel Levi (Ariel Levy, 1974) lucidno uočava da današnje feministkinje ne gledaju sa simpatijom na aseksualnost nekih ranijih feministkinja, već veličaju razvrat. U knjizi „Ženske šovinističke svinje: žene i rast razvratničke kulture” (Female Chauvinist Pigs: Women and the Rise of Raunch Culture, 2005) ona primećuje da je današnji feminizam pokretačka sila „ženske razvratničke kulture” („women’s raunch culture”).

„Ženska razvratnička kultura” se javlja u društvima u kojima žene uživaju zavidan nivo finansijske samostalnosti. Žene koje imaju novaca imaju tendenciju da često menjaju seksualne partnere. Njihovi kriterijumi za onog „pravog” obično su toliko visoki da ga retko pronalaze. Tragajući za nedostižnim „pricom iz bajki” one se upuštaju u razvratnički život. Među ekonomski samostalnim ženama često je upuštanje u muški striptiz i druge oblike razvrata.

Popularna kultura koja nadahnjuje te „ženske šovinističke svinje” (female chauvinist pigs) je raznolika. Analizirajmo najpre pop muziku.

2. Madona

Kada je 1992. godine Madona objavila album „Erotika” (Erotica), naslovna pesma se odmah našla na drugom mestu američke top-liste. Bio je to presedan u istoriji muzike i top-lista. Spot koji je pratio ovaj singl predstavio je Madonu kao „kučku”, a sve je bilo nakrcano kadrovima u kojima se smenjuje gola Madona, sadomazohističke scene i fotografije iz knjige „Seks” („Sex”). Spot „Erotika” emitovan je na MTV-ju samo tri puta, a onda je usledila zabrana. Ali on je bio svakodnevno na ponudi naših kanala.

  1. Rijana i Britni

Od Madoninog spota „Erotika” koketiranje sa erotikom, pa čak i pornografijom, nije nikakav tabu, tako da gospođa Čikone ne bi imala problema da ove godine reprizira sličan spot. Današnje perjanice ženskog popa svojim eksplicitnim tekstovima na neki način „postvaruju” žene: predstavljaju ih isključivao kao „meso”. Savremena MTV produkcija je erotizovana, a odgovornost za to ne snose muški izvođači, nego najpoznatije ženske pop zvezde (Rijana, Lili Alen, Britni Spirs, Šakira). Rijana peva: „Možeš li ga dignuti? Jesi li dovoljno veliki?” Nekadašnja tinejdžerska pop atrakcija Britni Spirs nema više dodirnih tačaka sa svojom pubertetskom čednošću iz spota „Oops, I Did It Again”. Ona u svom spotu „3” peva o grupnom seksu: „1, 2, 3, ne samo ja i ti, uhvaćena sam u sredini”.

Došlo je do inverzije polnih uloga. Muški izvođači su nežni, krhki, nesigurni, ali pametni momci (REM, Radiohead), a ženske pevačice eksplicitno iznose seksualne prohteve. To je logična posledice feminističkog zalaganja za izmenom „rodnih uloga”.

  1. Lejdi Gaga

Lejdi Gaga, najveća pop atrakcija današnjice, taj status je obezbedila spotovima i pesmama u kojima je sve nakrcano eskplicitnim izrazima koji su bliski pornografiji. Njen hit Love Game sadrži sledeći stih: „Želim zajahati tvoju palicu”. Nove ženske pop zvezde propagiraju „žensku razvratničku kulturu”. No, to ne bi bilo moguće bez odobravanja i podsticaja feministkinja „trećeg talasa”.

  1. Bijonse i Šakira

Koji je domet feminizma najjasnije se vidi u pop muzici. MTV svakodnevno pušta spotove u kojim se pevačice nude kao roba. Bijonse je u kavezu, kao i Šakira. I njihove koleginice iz prve lige svetskog popa snimaju spotove u kojma su vezane lancima ili igraju na šipki.

U spotovima se pevačice pojavljuju u kavezima, obučene kao životinje ili kao prostitutke, a većina njihovih pesama govori o seksualnim prohtevima. Gotovo svaka pesma ima erotske, pa i pornografske elemente. Došlo je do ekstremne seksualizacije pop muzike što je logična posledica feminističkog zahteva za ženskom seksualnom „emancipacijom”.

  1. Srpska pop scena

Srpska pop scena nije različita od one u SAD. Srpska pop scena, pogotovo turbo folk, predstavlja domaću verziju „ženske razvratničke kulture”. Srpska komercijalna muzička scena seksualizovana je po analogiji sa onom na MTV-ju.

     7. Popularna ženska literatura

Ne raspiruju „žensku razvratničku kulturu” samo pop pevačice. Televizijske serije, filmovi, pozorišne predstave i literatura takođe propagiraju „žensku razvratničku kulturu”. Neka dela „literaturu za mlade žene” („chik lit”) otvoreno propagiraju sponzorisanje i prostituisanje. „Grabljivica” (2007), „Grand Show Srbija” (2007), „Sponzoruša” (2008), „Gola istina” (2008), „Sponzoruše” (2008) i „Defloracija” (2012) samo su neka dela tog „razvratničkog” žanra.

Za eksploziju „ženske razvratničke kulture” nisu krive samo frivolne pevačice i književno pretenciozne fufe, već i spisateljice popularne psihologije. Mnoga dela tog žanra propagiraju „žensku razvratničku kulturu”. „Budite i vi velika ljubavnica” (2007), „Zašto muškarci vole kučke” (2007), „Vitka kučka” (2008), „Vodič ’dobrim’ devojkama za seks ’loših’ devojaka” (2008) i „Zašto se muškarci žene kučkama” (2010) samo su neka dela tog „razvrtničkog” žanra. Većina pisaca tih „razvratničkih” priručnika su žene. One su strekle pravo i dužnost da „razvrat” popularišu.

3-dsc_0981

  1. „Seksu naklonjeni feminizam”

U feminističkoj misli „drugog talasa” (grubo govoreći od 60-ih do 90-ih godina XX veka) postojao je trend izvesnog asketizma. Neke feministkinje tog talasa ženama su preporučivale potiskivanje seksualnosti kako bi mogle biti uspešne poslovene žene. Potiskivanje seksualnosti se preporučivalo i zbog toga da „neprijatelju” ne bi davale povod da ih „iskoristi”. Žene su upozoravane od „postvarivanja” – mogućnosti da ih muškarci doživljavaju samo kao „seksualne objekte”. U feminizumu „drugog talasa” razvio se jak diskurs protiv pornografije i „zloupotrebe žena u reklamama”.

Međutim, taj puritanski smer u feminizmu nije odneo prevagu. U feminizmu „trećeg talasa” (grubo govoreći od 90-ih godina do danas) dominira „seksu naklonjeni feminizam” („pro-sex feminism”). Taj smer je toliko zavladao feminističkim razmišljanjem (i praksom) da je „ženska razvratnička kultura” postala životni stil mnogih mladih žena.

„Žensku razvrtničku kulturu” danas propagiraju mnoge pevačice i spisateljice, ali nisu samo one odgovorne za raširenost razvrata. „Ženska razvratnička kultura” samo je ishod zalaganja akademskih feminiskilja za rekonstrukcijom „rodnih” uloga.

  1. Zaključak

Istinski odgovorne za „žensku razvratničku kulturu” su feministkinje „trećeg talasa”. Njihova kritika „patrijarhalnosti”, „seksizma”, „mizoginije”, „tradicionalnih rodnih uloga” pruža teoretsko opravdanje za napuštanje ženske seksualne čednosti i nevinosti.

Dakle, za „žensku razvratničku kulturu” nisu odgovorne samo frivolne pevačice, nazovi književnice i nazovi psihološkinje, nego i profesionalne feministkinje i visokoobrazovne predavačice „rodnih studija”. Odbacivanje ženske čednosti i seksulne uzdržljivosti posledica je urgiranja savremenih feministkinja da žene odbace tradicionalne „rodne” uloge i seksualno se „oslobode”. Istinski odgovorne za procvat „ženske razvratničke kulture” nisu fufice sa ekrana, već uštogljene i ružnjikave profesorice „rodnih studija” sa univerziteta.

 

Bibliografija

  1. Argov, Šeri, „Zašto muškarci vole kučke: od nesigurne do devojke iz snova: ženski vodič za teranje po svom u vezi”, Laguna, Beograd, 2007.
  2. Argov, Šeri, „Zašto se muškarci žene kučkama: ženski priručnik za osvajanje njegovog srca”, Beograd, Laguna, 2010.
  3. Depent, Viržini, „Kresni me”, Laguna, Beograd, 2007.
  4. Kisling, Barbara, „Vodič ’dobrim’ devojkama za seks ’loših’ devojaka: vodič za zadovoljstvo i zavođenje”, Esotheria, Beograd, 2008.
  1. Levy, Ariel (2005), Female Chauvinist Pigs: Women and the Rise of Raunch Culture, Free Press, New York, 2005.
  2. Meseldžija, Nedeljko, „Sponzoruša”, IGP „Grafikam”, Zrenjanin, 2008
  3. Milutinović, Sanja Anamari, „Defloracija”, Millennium print, Novi Sad, 2012.
  4. Padžet, Lu, „Budite i vi velika ljubavnica”, Moć knjige, Beograd, 2007.
  5. Radusinović, Vesna, „Grand Show Srbija”, Filip Višnjić Komerc, Beograd, 2007.
  1. Rebić, Maša, „Sponzoruše”, Alnari, Beograd, 2008.
  2. Stanković, Simonida, „Grabljivica”, Alo novine, Beograd, 2007.
  3. Fridmen, Rori i Kim Barnuin, „Vitka kučka”, Leo commerce, Beograd, 2008.
  4. Celzijus, Nives, „Gola istina: autobiografija s grupnim iskustvom”, Alo novine, Beograd; Pemier media, Zagreb, 2008.

 

Tekst: Vladislav Đorđević

Fotografije: Željko Savić

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *