Prateći program izložbe SAVA ŠUMANOVIĆ I EVROPSKI REALIZMI IZMEĐU DVA SVETSKA RATA
četvrtak, 24. novembar u 19.00 sati, Galerija Matice srpske
Predavanje Sava Šumanović na Salonu nezavisnih u Parizu (1922-1929)
Gordana Krstć Faj
Sava Šumanović je na Salonu nezavisnih u Parizu izlagao uzastopno osam puta (1922-1929), predstavljajući ukupno 15 slika, koje odražavaju promene njegovog likovnog izraza. Pariska kritika je tim povodom donela najviše osvrta na Šumanovićev rad, u uglednoj specijalizovanoj i dnevnoj štampi, ostavljajući tako značajna svedočanstva o njemu kao istaknutom akteru pariske škole. Nastupi na ovoj smotri zauzeli su dominantno mesto u Šumanovićevim ukupnim pariskim aktivnostima i značajno doprineli njegovoj promociji u okviru pariske škole. Salon nezavisnih je mladom i ambicioznom umetniku iz Šida predstavljao ozbiljan podsticaj i izvor inspiracije. Najviše identifikovanih izlaganih Šumanovićevih slika na ovoj smotri danas se čuva u Galeriji Matice srpske u Novom Sadu, a potom i u drugim javnim zbirkama u Srbiji i regionu.
Predavanjem će se obeležiti 100 godina od prvog izlaganja Save Šumanovića na Salonu nezavisnih u Parizu.
Prateći program izložbe UROŠ PREDIĆ ŽIVOT POSVEĆEN LEPOTI I UMETNOSTI
Petak, 25. novembar u 19.00 sati
Predavanje La grande belezza – Predićevo putovanje u Italiju
Dr Snežana Mišić, muzejska savetnica i autorka izložbe
Italija, kolevka umetnosti i civilizacije, oduvek je privlačila umetnike i svetske putnike. Usavršavanje, učenje i putovanje u Italiju, shvaćeno kao svojevrsno umetničko hodočašće, smatralo se izuzetno važnim modelom obrazovanja mladih umetnika. Veliki broj srpskih umetnika školovanih tokom 19. veka na evropskim umetničkim akademijama boravio je u Italiji u okviru svojih studijskih putovanja o kojima znamo na osnovu sačuvanih crteža i skica nastalih pred delima velikih majstora, razglednica i pisama, i zabeleški samih umetnika.
Najdetaljniji opis svog italijanskog „hodočašća“ ostavio je Uroš Predić u Dnevniku iz Italije koji je svakodnevno vodio tokom 35 dana, od 8. aprila do 13. maja 1909. godine. Putovanje je započeo iz Rima u kojem se, pored Firence, najduže zadržao, obilazeći Pizu, Padovu, Orivijeto, Sijenu, da bi usled iznenadne bolesti bio primoran da ga prekine i završi u Veneciji. Na putovanje je krenuo kao već formiran umetnik sa izgrađenim estetskim pogledima i određenim shvatanjima, što je uslovilo njegov doživljaj Italije i onoga što je video. Sa obiljem podataka, Predićev Dnevnik predstavlja dragoceni dokument iz kojeg se vidi umetnikov odnos prema evropskoj umetnosti, njegovo mišljenje o umetnicima, istorijskim ličnostima ali i ljudima koje je sretao, zanimljive i često oštre opaske i primedbe na pojedine situacije.
Promocija knjige KORAK PO KORAK autorke Karle Frači
subota, 26. novembar u 19.00 sati
Galerija Matice srpske, Trg galerija 1, Novi Sad
U subotu, 26. novembra u 19.00 sati u Galeriji Matice srpske održaće se promocija knjige Korak po korak Karle Frači, baletske zvezde internacionalne karijere. Knjigu će publici predstaviti Enriko Roteli ispred izdavačke kuće Mondadori. Nakon promocije sledi koktel i projekcija filma Karlaiz 2021. godine.
Autobiografiju slavne Karle Frači u Italiji priredila je kuća Mondadori, dok je za srpsko tržište ovo izdanje realizovao Beogradski festival igre u saradnji sa Italijanskim institutom za kulturu, uz podršku Banke Intesa i Fondacije milanske Skale. Knjiga je prva realizovana saradnja između ove italijanske izdavačke kuće i Beogradskog festivala igre.
Žizela, Julija, Pepeljuga, Medeja, Svanilda, Frančeska da Rimini samo su neke od uloga koje je tumačila. Iznela je na pozornicu preko dve stotine likova, oživljavajući priče sa neverovatnom raznolikošću i iz dubine duše, jer „jezik igre je prodorniji u odnosu na pozorišni, upravo zbog odsustva reči”. U svojoj knjizi koju je nazvala Korak po korak, Karla Frači pripoveda o detinjstvu provedenom u lombardijskom selu, o polasku u Baletsku školu milanske Skale, diplomskom nastupu i trijumfalnom uspehu na najznačajnijim pozornicama sveta: u Milanu, Njujorku, Los Anđelesu, Moskvi, Havani, Tokiju, Londonu. Ćerka tramvajdžije Luiđija i radnice Santine, dalja rođaka Đuzepea Verdija, Frači priča o ljubavi prema porodici i časnom pristupu igri koju je nastojala da dovede i do najudaljenijih mesta, o velikim umetnicima, svojim prijateljima i savremenicima koji su ostavili neizbrisiv trag u svetu opere, baleta, filma, muzike, politike.
Uz pohvale najuticajnijih baletskih kritičara i srdačno obasipanje aplauzima najraznovrsnije publike, Karla Frači je nastupala rame uz rame sa čuvenim svetskim igračima: Erikom Brunom, Rudolfom Nurejevim, Mihailom Barišnjikovim, Marijom Pistonijem, Paolom Bortolucijem. Delila je scenu i sa Margo Fontejn, Dželsi Kirkland, Alisijom Markovom. Sarađivala je sa koreografima poput Džona Kranka, Morisa Bežara i Entonija Tjudora, a značajnu ulogu u njenom životu imali su pesnici, među kojima i čuveni Euđenio Montale koji joj je posvetio mnoge poznate stihove.
“…U jednom koferu čuvam špic patike u kojima sam nastupala u Boljšoju, kao i par patika koji mi je poklonila Margo, sa autogramom koji je u međuvremenu izbledeo. Koristim još uvek rokovnik uništen alkoholom koji mi je služio za omekšavanje špic patika, gde je zapisan Erikov broj u Torontu, kao i Rudijev broj na Gvadalupeu. Kako bih napravila red i raščistila prostor, bacam sve ono što mi ne znači, a onda se posle nekog vremena pitam gde li su dovraga te stvari završile… Dobila sam potpisanu posvetu Majke Tereze iz Kalkute, upoznala kraljicu Elizabetu i stisla joj ruku, kao i papi Jovanu Pavlu II, da ne nabrajam sve predsednike. O meni je sve ili skoro sve rečeno. Ne osećam se ni kao neka ikona, ni kao neko na pijedestalu, već samo kao žena koja je mukotrpno radila i bila rođena pod srećnom zvezdom…”
“…Umetnost treba da bude dostupna svima. Ako želimo da se vlast promeni, pre svega treba da dovedemo kulturu u najzabačenija mesta, na koja su svi zaboravili. I dan-danas, dok šetam ulicom, ostanem ganuta činjenicom da me ljudi prepoznaju, zaustavljaju i zahvaljuju na svemu što sam učinila…“
“…Igra je evolucija tela u svoj njegovoj lepoti, celovitosti i ponosu. Imala sam sreću da upoznam ovaj svet i da budem njegov deo… Priroda mi je podarila vitko telo, nežan vrat i ruke, kao i dečji osmeh s malim i lepo vidljivim zubima. Pojačala sam brzinu, sposobnost i liniju nogu… Na pozornici sam bila i vilin konjic i tigar, nežna i strastvena, detinjasta i ratoborna…”
Karla Frači je otvorila 12. Beogradski festival igre, besedom pred prepunom salom Sava Centra. Ispraćena je snažnim, višetominutnim ovacijama.
Promociju autobiografije Karle Frači u Srbiji, prati film Karla koji je nastao u produkciji RAI Fiction, utemeljen na tekstu iz knjige slavne primabalerine. Film je u Italiji prikazan prvo u milanskoj Skali, a zatim u bioskopima širom zemlje, dok je svoju premijeru u Srbiji imao u beogradskoj Kinoteci, 23. septembra. Režiju potpisuje Emanuele Imbuči, a Fračijevu tumači popularna italijanska glumica Alesandra Mastronardi.
Izvor: Galerija Matice srpske
Administrator: DNM