ОВОНЕДЕЉНИ ПРОГРАМ У ГАЛЕРИЈИ МАТИЦЕ СРПСКЕ

У оквиру пратећег програма изложбе Племство у српској визуелној култури XVIII века биће приређено посебно вече посвећено аутобиографији Њ. К. В. кнегиње Јелисавете Карађођевић под називом Тамо далеко, која је објављена крајем 2024. године. У петак, 9. маја у 18.00 сати публика ће моћи да се упозна са животом племкиње кроз ХХ и ХХI век кроз разговор између новинара Роберта Чобана и кнегиње Јелисавете Карађорђевић, док ће присутне поздравити у име издавача Манојло Вукотић.

У ексклузивној исповести кнегиње Јелисавете Карађорђевић, први пут из пера једног члана краљевске породице, сазнајемо шта се догађало у њиховим животима од тренутка када су напустили Југославију, када је кнез Павле оптужен за ратне злочине, породици одузето држављанство, пасоши и имовина, а свакоме од њих изричито забрањено да се врате у земљу. Ова књига је састављена од Јелисаветиних дневника и бележака вођених кроз дуги низ деценија. Јавност ће сазнати о туговању кнеза Павла за земљом, његовој смрти, тешком животу и честим селидбама породице, љубавима принцезе, њеним браковима, деци, славним особама са којима се дружила и судбини једне „луталице и авантуристкиње”, како себе понекад назива.

Јелисавета Карађорђевић, рођена у Београду 1936. године, је једина ћерка кнеза Павла Карађорђевића и кнегиње Олге од Грчке и Данске, која је одрастала уз двојицу старије браће кнеза Александра и кнеза Николу. У сродству је са шпанском краљицом Софијом и Чарлсом, краљем Уједињеног Краљевства, те је тако даљи наследник британског престола. Школовала се у Јужној Африци, Уједињеном Краљевству и Швајцарској, а дипломирала је историју уметности у Паризу. Њен живот обележила су три брака из којих има троје деце. Захваљујући њеном труду и залагању, кнез Павле је рехабилитован, а потом су њени родитељи и брат Никола, пренети из Швајцарске и сахрањени у цркви Светог Ђорђа на Опленцу, где се налази гробница породице Карађорђевић.

„Важно је говорити истину, бранити је и борити се за њу. То је један од мотива који су ме водили и у подухвату писања аутобиографије.“ – Њ. К. В. кнегиња Јелисавета Карађорђевић

Кустоска вођења кроз сталну поставкуИдентитет колекције

субота и недеља, 10. и 11. мај, у 13.00 и 17.00 сати

Воде: др Тијана Палковљевић Бугарски, управница ГМС и др Снежана Мишић, музејска саветница

Свака установа саткана је од одређених особености које је чине јединственом. Место и улогу Галерије Матице српске у историји српске културе и мрежи музејских установа дефинисало је неколико одредница: јединствена биографија и чињеница да је то једина национална установа културе чији оснивач није држава него најстарије српско друштво Матица српска. Историјат Галерије Матице српске чини скуп личности и догађаја у периоду од 1847. године када је донета одлука о формирању Музеума у оквиру Матице српске преко пресељења Матице српске у Нови Сад 1864. године, отварања Музеја за јавност 1933. године, осамостаљења и издвајања у самосталну установу 1947. и коначно, потпуне професионализације 1958. године са сталном поставком у сопственој згради у којој се и данас налази.

Пред одабраним уметничким делима публика ће имати прилику да кроз кустоска вођења упозна биографију установе и моделе попуњавања колекције кроз делатност стипендиста, добротвора и дародаваца. Такође, упознаће се са пулсом колекције – највреднијим делима и сазнаће какве се драгоцености чувају у Ризници и Кабинету реткости.

У два термина у простору Галерије Матице српске публику очекују јединствени концерти словеначког композитора Тинеа Гргуревича, познатог под уметничким именом Bowrain. Први концерт ће се одржати у петак, 9. маја у 20.30, други у суботу, 10. маја у 18.00 сати, а улаз на оба концерта је бесплатан.

Тине Гргуревич (рођен 1983. године у Љубљани), Bowrain, словеначки је композитор, пијаниста и музички продуцент. Од 2014. године, када је објавио свој деби албум Far Out, Bowrain фасцинира публику својом неконвенционалном музиком, која спаја клавир, композицију, вокале, ди-џејинг и продукцију. Његова музика пркоси жанровским ограничењима и обухвата класичну и џез музику, амбијенталну, електронску, етно и инди-поп музику. Овај албум је 2017. године пратио Distracted — садржајно ангажовано музичко дело које одговара на изазове тог времена, како политичке (Saudade, Asil, Refugee), тако и друштвене (Time, Continuum, Home), с клавиром у сржи интимности самог албума. У јануару 2020. Bowrain је представио грандиозан музички пројекат под називом 2020 Seconds Alive, замишљен као путовање кроз његов живот и музичке станице, с нагласком на сарадњу са јужноафричким бендом The Brother Moves On. Овај пројекат је снажно био под утицајем његове једномесечне уметничке резиденције у Јоханесбургу у децембру 2019. године. У 2022. години Bowrain је објавио два колаборативна албума — Not Exactly Lost и BLOOM, које је створио заједно са музичарем и сликаром Луком Уршичем – KALU, и мултимедијалним уметником JAŠA-ом.

У априлу 2023. године, објавио је соло албум под називом Heal Me, који је снимљен и миксован у студију Vox – Ton у Берлину, под вођством Сајмона Гофа. Поред својих албума, објавио је и неколико синглова и ЕП издања, као и музику за дела из области визуелних уметности, извођачких уметности и позоришта. Наступа на међународном нивоу — најчешће у Европи, али је наступао и у Сједињеним Америчким Државама и Јужној Африци. Bowrain-ови наступи уживо су пријатно непредвидиви.

Извор: Галерија Матице српске

Администратор: ДНМ

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *