ОТВАРАЊЕ ИЗЛОЖБЕ „ЈАВНЕ ТАЈНЕ“ ЗОРАНА НАСКОВСКОГ

Музеј савремене уметности Војводине има част да Вас позове

на ретроспективну изложбу уметника Зорана Насковског под називом ЈАВНЕ ТАЈНЕ

која се отвара у четвртак, 19.10. у 19 часова у Музеју савремене уметности у Београду.

19/10/2023 – 26/02/2024
Музеј савремене уметности, Ушће 10, Београд
ИИ, ИИИ и  ИВ ниво
Отварање изложбе: четвртак 19.10. у 19 часова

26/01/2024–17/03/2024
Музеј савремене уметности Војводине, Дунавска 37, Нови Сад

Кустоскиње изложбе: Гордана Николић, виша кустоскиња МСУВ и Уна Поповић, виша кустоскиња МСУБ

Ретроспективна изложба ЈАВНЕ ТАЈНЕ, у организацији Музеја савремене уметности у Београду и Музеја савремене уметности Војводине у Новом Саду, представља вишедеценијски уметнички опус Зорана Насковског. Насковски је један од најзначајнијих представника независне уметничке сцене деведесетих година прошлог века и један од најистакнутијих уметника из Србије, активан више од три деценије у континуитету у пољу савремене уметности. Након низа утицајних радова као што су Смрт у Даласу, Л’Оригине ду мондеWар Фрамес и других, који су привукли интернационалну пажњу, као и стручних анализа његовог рада, ова изложба је први ретроспективни приказ уметничких радова и ангажмана Насковског у контексту актуелних друштвених тема, институционалне критике и активизма, специфичних уметничких истраживања и методологија, као и иновација у областима видеа, инсталације, перформанса и медијских уметничких пракси. Радовима заснованим на медијској трансформативности, Насковски преиспитује контроверзне друштвене процесе који имплицирају политичко и економско насиље, медијску манипулацију слика и информација, као и поништавање критичког потенцијала и етичких функција јавних институција.


Полазећи од значаја радикалне апстракције у култури отпора (Бели облак), од почетка деведесетих година уметничку праксу Зорана Насковског обележава ангажован однос према актуелним друштвеним питањима, као и према самом медију и језику уметности. Тада настају комплексне амбијенталне и аудио- видео инсталације Глас рукеНо Кноцкинг, као и први делегирани перфоманс на уметничкој сцени Србије, Аполо 9, у ком је учествовала народна певачица Машинка Лукић. Интернет пројекат Wар Фрамес, који телевизијски програм за време НАТО бомбардовања користи као редимејд и измешта га у поље Интернета, представљен је на централној изложби 52. Бијенала у Венецији. Семинални рад, видео инсталација Смрт у Даласу, излаган на бројним међународним изложбама, пример је радикалне монтаже коју карактеришу комплексни и дискодирани односи језичких и аудиовизуелних елемената, као и снажна јукстапозиција слике и звука. Вишегодишњи пројекат Мандала и крст представља отворену платформу за преиспитивање политика слика у простору између видљивог и невидљивог путем анализе новоуспостављених односа и релација у свету кроз призму стварања нових линија разграничења између европског и неевропског поретка и контекста. Инсталација Црисис / Орнет Колмен у Београду, награђена Политикином наградом, третира питање расизма и нове кризе конзервативизма и заснована је на истраживачком раду с документима, артефактима, пројекцијама, видео записима и сировом материјалу. Медијску онтологију његове уметничке праксе историјски повезујемо с експерименталношћу авангарде и концептуалне уметности у медијском распону од сликарства, видеа, филма, инсталације, перформанса, фотографије, звука до дигиталних уметничких пракси и вештачке интелигенције (пројекат Питање).

Зоран Насковски (1960) магистарске студије завршио је на Факултету ликовних уметности Универзитета уметности у Београду. Његови радови представљени су у оквиру кључних изложби и уметничких догађања деведесетих година, међу којима су: изложба Убиство Центра за савремену уметност Београд 1997. године, изложба Фоцус Белград 1998. (ифа Галерија, Берлин), изложба Афтер тхе Wалл. Арт анд Цултуре ин Пост-Цоммунист Еуропе у Музеју модерне уметности у Стокхолму 1999/2000. године, затим у Лудвиг Музеју савремене уметности, Будимпешта, 2000. године и у Музеју савремене уметности – Хамбургер Бахнхоф у Берлину 2000/2001. године, као и на интернационалним изложбама неких од најзначајнијих музеја и институција: Музеј Витни у Њујорку, Музеј Ендија Ворхола у Питсбургу, Уметнички музеј Беркли и Пацифички филмски архив у Берклију, Векснер центар за уметност у Охају, Тејт музеј у Лондону, Центар Жорж Помпиду у Паризу, Хамбургер Бахнхоф у Берлину, Фридерицианум музеј у Каселу, Кунстхале Виен у Бечу, МАЦРО музеј у Риму, Лудвиг музеј у Будимпешти итд. и на медијским фестивалима: Трансмедиале у Берлину, Холандски фестивал електронске уметности – В2 у Ротердаму, Импакт Фестивал у Утрехту, WРО Бијенале медијске уметности у Вроцлаву, Далас Видео Фестивал у Даласу, Инстантс Видео Фестивал у Марсеју итд. Насковски је учествовао на централној изложби 52. Бијенала у Венецији Тхинк wитх тхе Сенсес – Феел wитх тхе Минд. Арт ин тхе пресент Тенсе. 2007. године у селекцији кустоса Роберта Стора. Добитник је више значајних награда, међу којима су награде: Меморијала Надежда Петровић у Чачку (1996), годишње изложбе Центра за савремену уметност Београд (1997), 44. Октобарског салона (2003), 47. Октобарског салона (2006), као и Политикине награде за најбољу изложбу у 2020. години.

Продукција изложбе:
Музеј савремене уметности, Београд
Музеј савремене уметности Војводине, Нови Сад

Покровитељи изложбе:
Министарство културе Републике Србије
Покрајински секретаријат за културу, јавно информисање и односе с верским заједницама Војводине

Спонзори изложбе: ЕПСОН; Полyдор

Пријатељи изложбе: СПАЦЕ МОДЕРН; ЛајтНет; ДВС – Дивисион Висуал Солутионс;
Wиенер Стäдтисцхе Србија

Извор: Музеј савремене уметности Војводине

Администратор: ДНМ

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *