NA TALASIMA TESLINOG SNA – IZLOŽBA SLIKA MILANA KEŠELJA
Izložba „Na talasima Telinog sna“, slikara Milana Kešelja, otvorena je 1. septembra 2016. godine u 19 časova, u Muzeju Vojvodine, Dunavska 35.
Izložba je nastala povodom 160. godišnjice od rođenja Nikole Tesle i 80 godina od kada je postao počasni građanin Novog Sada.
Na otvaranju se ispred Muzeja Vojvodine obratila Stefanov Aleksandra, istoričar umetnosti.
Loran Prokopić, šansonjer je odsvirao dve numere „California Blue“ i „Tamo daleko“.
Izložbu je otvorio Aleksander Bassin, istoričar umetnosti iz Ljubljane.
Na otvaranju je prikazana i projekcija filma «NA TALASIMA TESLINOG SNA» autora Željka Savića. Film predstavlja prateći deo izložbe koji vizuelno prati proces nastajanja izložbe.
Celinu izložbe pod nazivom „Na talasima Teslinog sna – čudesni svet“ čine 13 slika veličine 2 x 3 metra. Broj 13 je namerno odabran zbog svog mističnog karaktera.
Tesline misli je Milan Kešelj preneo – prekucao na teleks trake i postavio na svoje platno po kojem je slikao. Tako su njegove misli stavljene u funkciju ovog likovnog doživljaja, odnosno vizuelnog utiska kao spoljašnje informacije na posmatračevo oko.
Tekst, fotorafije i film Željko Savić
EPILOG KOJI NEMOŽE BITI EPILOG
Naslov najnovijeg ciklusa „Na talasima Teslinog sna – čudesni svet“ u Kešeljevom slikarstvu je nastao u godini 2015/2016, konačno u martu ove godine, što je skoro pet meseci pre 160. godišnjice od rođenja Nikole Tesle, svetskog genija u oblasti elektromagnetnih talasa, naizmenične struje i prognoza koje su se ostvarivale u našoj bližoj prošlosti uvođenjem računara, zatim sa današnjim pametnim, mobilnim telefonima.
Dakle, pred nama je svojevrsni likovni hommage u znaku Kešeljevog racionalističkog apstraktizma koji je uvek otvoren, prijemčiv za jednostavne informacije koje uspeva da vizuelno objasni i odredi na sebi svojstven način.
Fascinantni, koji se pouzdano dotaknu svakog od nas, bez mogućnosti da zna ili uspe potpuno da se udubi u Teslina otkrića, su njegovi naizgled takođe jednostavni rezultati sa kojima je obogatio i predvideo nove osnove u nauci, koje bogate civilizaciju i obezbeđuju njen jedva naslućen razvoj. Naravno, u svemu tome leži i njegova životna priča „čudesnog dečaka“ još od onog mladalačkog početka u rodnoj Lici, teške bolesti kolere i čudesno ozdravljenje pri preletanju tajanstvene bele golubice u bolničkoj sobi. Također, tu je i Teslina opsesija koja ga prati kroz čitav život – briga za golubove usred metropole kao nezaboravno sećanje na belu golubicu, koja je u Teslinoj mašti ostavila neizbrisiv trag neke magične mistike usred sveobuhvatnog Teslinog sveta nauke.
Moć mašte i umetničkog viđenja Milana Kešelja se u kontekstu Teslinih otkrića odrazila na veoma zanimljiv način: sam mistični karakter je već garantovao izbor plavetnila, plave boje u tonskom nijansiranju, sve do one najjače, žareće plave. Svoju posvećenost crtačkom gestu Kešelj je ovog puta podredio izabranom i čitljivom motivu, takođe konkretno opredmećenom. Izabrana tema diktirala je oblik, odnosno sam oblik, crtački gest je otkrivao traženu i umišljenu temu? Kešeljeva odluka je bila da očuva na svojim slikama ovaj mističan karakter Teslinih otkrića u najvećoj mogućoj meri i da vizuelni doživljaj preovlada nad naracijom.
U tom smislu, do izraza je došla umetnikova invencija odnosno intervencija na površini slikarskog nosioca u ispisu izabranih Teslinih misli putem teleprintera i perforirane trake. Tačkasta tekstura, čija je moć u sitnoj perforaciji kao vizuelno opipljivoj supstanci na samom oslikavanju je poseban i nov element u Kešeljevom slikarstvu.
Podnaslovi trinaest slika, svaka među njima u rasponu dva puta tri metra, na šest kvadratnih metara popločane slikane projekcije su dodatni vodič, upozorenje na izabranu elektromagnetnu pojavnost Teslinih talasa, izuma i otkrića.
Epilog koji ne može biti epilog: samo je jedan od brojnih, zasigurno dovršenih likovnih razmišljanja na izabrane, skoro sudbinske kreativne impulse, koji u umetničkom opusu slikara Milana Kešelja, kao novo poglavlje obrazlažu značenje i funkciju slike u trenutnom umetničkom svetu .
Likovni prikaz: Aleksander Bassin