НА ТАЛАСИМА ТЕСЛИНОГ СНА – ИЗЛОЖБА СЛИКА МИЛАНА КЕШЕЉА
Изложба „На таласима Телиног сна“, сликара Милана Кешеља, отворена је 1. септембра 2016. године у 19 часова, у Музеју Војводине, Дунавска 35.
Изложба је настала поводом 160. годишњице од рођења Николе Тесле и 80 година од када је постао почасни грађанин Новог Сада.
На отварању се испред Музеја Војводине обратила Стефанов Александра, историчар уметности.
Лоран Прокопић, шансоњер је одсвирао две нумере „California Blue“ и „Тамо далеко“.
Изложбу је отворио Aleksander Bassin, историчар уметности из Љубљане.
На отварању је приказана и пројекција филма «НА ТАЛАСИМА ТЕСЛИНОГ СНА» аутора Жељка Савића. Филм представља пратећи део изложбе који визуелно прати процес настајања изложбе.
Целину изложбе под називом „На таласима Теслиног сна – чудесни свет“ чине 13 слика величине 2 x 3 метра. Број 13 је намерно одабран због свог мистичног карактера.
Теслине мисли је Милан Кешељ пренео – прекуцао на телекс траке и поставио на своје платно по којем је сликао. Тако су његове мисли стављене у функцију овог ликовног доживљаја, односно визуелног утиска као спољашње информације на посматрачево око.
Текст, фоторафије и филм Жељко Савић
ЕПИЛОГ КОЈИ НЕМОЖЕ БИТИ ЕПИЛОГ
Наслов најновијег циклуса „На таласима Теслиног сна – чудесни свет“ у Кешељевом сликарству је настао у години 2015/2016, коначно у марту ове године, што је скоро пет месеци пре 160. годишњице од рођења Николе Тесле, светског генија у области електромагнетних таласа, наизменичне струје и прогноза које су се остваривале у нашој ближој прошлости увођењем рачунара, затим са данашњим паметним, мобилним телефонима.
Дакле, пред нама је својеврсни ликовни hommage у знаку Кешељевог рационалистичког апстрактизма који је увек отворен, пријемчив за једноставне информације које успева да визуелно објасни и одреди на себи својствен начин.
Фасцинантни, који се поуздано дотакну сваког од нас, без могућности да зна или успе потпуно да се удуби у Теслина открића, су његови наизглед такође једноставни резултати са којима је обогатио и предвидео нове основе у науци, које богате цивилизацију и обезбеђују њен једва наслућен развој. Наравно, у свему томе лежи и његова животна прича „чудесног дечака“ још од оног младалачког почетка у родној Лици, тешке болести колере и чудесно оздрављење при прелетању тајанствене беле голубице у болничкој соби. Такођер, ту је и Теслина опсесија која га прати кроз читав живот – брига за голубове усред метрополе као незаборавно сећање на белу голубицу, која је у Теслиној машти оставила неизбрисив траг неке магичне мистике усред свеобухватног Теслиног света науке.
Моћ маште и уметничког виђења Милана Кешеља се у контексту Теслиних открића одразила на веома занимљив начин: сам мистични карактер је већ гарантовао избор плаветнила, плаве боје у тонском нијансирању, све до оне најјаче, жареће плаве. Своју посвећеност цртачком гесту Кешељ је овог пута подредио изабраном и читљивом мотиву, такође конкретно опредмећеном. Изабрана тема диктирала је облик, односно сам облик, цртачки гест је откривао тражену и умишљену тему? Кешељева одлука је била да очува на својим сликама овај мистичан карактер Теслиних открића у највећој могућој мери и да визуелни доживљај преовлада над нарацијом.
У том смислу, до израза је дошла уметникова инвенција односно интервенција на површини сликарског носиоца у испису изабраних Теслиних мисли путем телепринтера и перфориране траке. Тачкаста текстура, чија је моћ у ситној перфорацији као визуелно опипљивој супстанци на самом осликавању је посебан и нов елемент у Кешељевом сликарству.
Поднаслови тринаест слика, свака међу њима у распону два пута три метра, на шест квадратних метара поплочане сликане пројекције су додатни водич, упозорење на изабрану електромагнетну појавност Теслиних таласа, изума и открића.
Епилог који не може бити епилог: само је један од бројних, засигурно довршених ликовних размишљања на изабране, скоро судбинске креативне импулсе, који у уметничком опусу сликара Милана Кешеља, као ново поглавље образлажу значење и функцију слике у тренутном уметничком свету .
Ликовни приказ: Aleksander Bassin