ИЗЛОЖБА ЈЕДНА САСВИМ (НЕ)ОБИЧНА СРПСКО-ФРАНЦУСКА ВЕЗА

Изложба ЈЕДНА САСВИМ (НЕ)ОБИЧНА СРПСКО-ФРАНЦУСКА ВЕЗА

ОЛГА КЕШЕЉЕВИЋ И МАРК БАРБЕЗА

22. децембар 2022. – 21. јануар 2023.

Културни центар Србије у Паризу

Вечерас је у Културном центру Србије у Паризу свечано отворена изложба Галерије Матице српске под називом Једна сасвим (не)обична српско-француска веза: Олга Кешељевић и Марк Барбеза. Овом приликом присутнима су се обратили Натали Бељански,директорка Културног центра Србије, др Тијана Палковљевић Бугарски, управница Галерије Матице српске, проф. др Дијана Метлић, ауторка изложбе и Кристоф Кешељевић  и Данило Вуксановић, помоћник управника Галерије Матице српске.

Управница Галерије Матице српске др Тијана Палковљевић Бугарски, истакла је да је „прича о двоје људи, њиховим судбинама, међусобним односима, везама с европском нтелектуалном и уметничком елитом послужила као основни наратив изложбе Једна сасвим (не)обична српско-француска веза: Олга Кешељевић и Марк Барбеза. Она не само да доноси један нови наратив који доноси бројне податке о једном времену, већ  истовремено продубљује наша сазнања о приватним и културним француско-српским односима током XX века“. Док је проф. др Дијана Метлић указала да изложба представља заокружење једног дивног и узбудљивог истраживачког процеса започетог пре више од 4 године пред сликом Богдана Шупута Кафана у Паризу, из колекције Галерије Матице српске, на којој је Олга насликана у вечерњој плавој хаљини. Од тог детаља на чувеној слици до данашње изложбе у Паризу испреплетали су се путеви бројних личности културних сцена Француске и Србије, бројних појединаца и институција које су ми великодушно помагале у процесу слагања великог, сложеног мозаика.

Прича о двоје људи, њиховим судбинама, међусобним односима, везама с европском интелектуалном и уметничком елитом послужили су као основни наратив изложбе.

Размишљајући о српско-француским односима изван великих историјских наратива, изложба жели да истакне да мали знаци у времену постају упоришне тачке у којима се преплићу културе Србије и Француске. Превладати заборав стваралаштвом и улагањем у уметност, како су то чинили Олга Кешељевић и Марк Барбеза негујући српско-француске уметничке везе, један је од могућих начина да се појединац супротстави бесмислу свакодневице. Посвећеност „малим“ причама један је од водећих задатака новије историје уметности, што управо ова изложба настоји да покаже. У питању је прича о животу. О непресушној љубави према књижевности и сликарству. О једној (не)обичној вези и жељи да се превазиђе заборав. Изложба обухвата 95 експоната – међу којима су најзаступљенији радови Љубице Цуце Сокић, уметнице и блиске пријатељице Олге Кешељевић. Поред богатог сликарског опуса париској публици по први пут уметница ће бити представљена и као илустраторка и графичка дизајнерка. Изложбу чине и дела других српских модерниста попут Ивана Табаковић, Богдана Шупут и Пеђе Милосављевића, као и богат документарни материјал – писма Олге Кешељевић и Марка Барбезаа, као и књиге из Барбезаове издавачке куће L’Arbalète. Осим дела из галеријске колекције, изложбу допуњују дела и грађа из Народне библиотеке Србије, Архива САНУ, Галерије САНУ и приватних колекција.

Изложба је настала на основу научне студије Олга Кешељевић и Марк Барбеза. Једна сасвим (не)обична српско-француска веза, ауторке проф. др Дијане Метлић, коју је објавила Галерија Матице српске 2020. године. Пратећи и реконструишући животе интелектуалаца Олге Кешељевић и Марка Барбезаа, њихову делатност, уметничку збирку, књиге које су објављивали, доступну епистоларну грађу и фотографије из породичних албума, ауторка је овом студијом и изложбом објединила личну историју и

уметност, појединца и европске уметничке токове и дала знатан допринос проучавању културних спона између Француске и Србије.

Изложба је организована кроз сарадњу Галерије Матице српске са Француским институтом у Новом Саду и Културним центром Србије у Паризу, а захваљујући покровитељству Министарства културе Републике Србије.

Извор: Галерија Матице српске

Администратор: ДНМ

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.