Индустријско наслеђе Великог Лимана као инспирација младим уметницима из Ст. Полтена
Четвородневно отварање Калеидоскопа културе у Новом Саду, од 2. до 5. септембра, обележиће несвакидашња изложба „Материја кроз време. Песак, дрво, камен и метал у ери дигитализације“. Ову изложбу специфичну за локацију и трајни перформанс представиће студенти и млади уметници из Ст. Полтена, под менторством професора Маркуса Винтерсбергера, кроз партнерство уметничке галерије из Ст. Полтена – Ландхаусгалерие Аусстеллунгсбруцке.
Шест уметника ће се, кроз шест уметничких инсталација, приближити простору Креативног дистрикта на некадашњем Великом Лиману. У Објекту 13 (Биро), експериментишући са материјалима који дефинишу ову локацију – песак, дрво, камен, метал, ови уметници проћи ће кроз капије фикције, те реконструисати идеју из постојећих материјала у односу на покретне слике, знакове, текстове и звукове у облику дигиталних трагова.
Једна од шест инсталација у оквиру изложбе „Материја кроз време. Песак, дрво, камен и метал у ери дигитализације“ биће ВР инсталација „Простор лети нереалне ствари“ која започиње путовање кроз време и продире у делове сећања наизглед реалног простора, колективно постижући просторно-временску бесконачност. Кроз ову инсталацију уметница Џанин Шир-Ерб и Кетрин Спет, дигитални подаци постају једини опипљив медиј за преузимање заборављених прича и скривених места. Попут мреже која је невидљива, али је увек ту, уметничко дело води у наратив о дигиталним удружењима и у везе са ванземаљским местом, који су предвођени дигиталним „И“ – машинском интелигентцијом.
Кристијан Манк, уметник чије вештине продиру у генеративну уметност, обележиће Креативни дистрикт са чак две своје интерактивне инсталације. „Слојеви пустињских предела“ стварају апстрактну композицију између аналогних и дигиталних пустињских предела. Грануласти материјал песка помешан је са облицима који се крећу и формама дигиталних пиксела, а које ће посетиоци имати прилику да слажу. „Кинект инсталација“ представља корисника који је заробљен и трансформисан у сопствени меморијски ток који постепено нестаје. Овај ток је контролисан од стране корисниковог 3Д нацрта и меша се са материјалом који је направљен током истраживања пројекта.
У трајном перформансу „Простори који се укрштају“, кореографкиња и професорка плеса Андреа Нагл у физичкој је интеракцији са материјалима попут камена, дрвета, метала и каблова и на тај начин, она се уписује у пронађени простор. У текућем процесу размене, настаје трајна промена поставке, објекат, тело и архитектура постају покретна кореографска слика.
„Мекане шкољке“ представља инсталацију у реалном времену младог уметника Томаса Вагенсомерера, коју сам уметник описује као водени парк у видео-игри у којој посматрач шета по води. „Да ли могу да зароним у воду коју не осећам?“ – поставља питање уметник, те публици обећава изузетно занимљиву психолошку игрицу.
Уметник и професор Маркус Винтерсбергер, у оквиру пројекта „Реконструкције“ прикупља податке о простору некадашњег Великог Лимана, као што су слике, видео, 3Д подаци, текст, звук, који представљају основни материјал за уметнички поступак. Као визуелна архива, тако сакупљене дигиталне информације аутоматски формирају шаблон дигиталних информација, откривајући мрежу успомена у форми кратких референци: спајање чињеница. Нераскидив принцип овог дела су дигитални колаж и процес монтаже, интерпретација и дружење одвијају се кликом на линкове. Физички свет изграђен је од материје, а виртуелни свет рефлектује његово памћење. „Реконструкције“ преносе памћење у покретну виртуелну слику
Изложба „Материја кроз време. Песак, дрво, камен и метал у ери дигитализације“ резултат је сарадње између два града – Новог Сада, Европске престонице културе за 2022. годину, и Ст. Полтена, који се кандидовао за ову титулу за 2024. годину. Један од резултата ове сарадње је размена уметника, па ће тако и српски уметници имати прилику да излажу у овом важном привредном и културном средишту Доње Аустрије. Млади уметници из Ст. Полтена овог пута разрадили су тему индустријског наслеђа и Великог Лимана под менторством професора Маркуса Винтерсбергера, док ће три новосадске уметнице – сликарка Сара Масникоса са пројектом Оутсиде, суцх а лонелy плаце, визуелна уметница Јелена Гајиновић са пројектом Лост ландсцапе, као и визуелна уметница Андреа Ковачевић са пројектом Цоллаге Лаб, имати прилику да излажу у поменутој уметничкој галерији у Ст. Полтену. Изложба ће бити отворена 1. септембра, а њихове радове аустријска публика ће моћи да погледа до 3. октобра. Три младе уметнице представиће диверзитет у приступу и разноликост стилова које Академија уметности у Новом Саду негује.
Четири дана отварања Калеидоскопа културе у Креативном дистрикту, на простору Великог Лимана, представљаће увертиру у пет недеља Калеидоскопа културе, од 2. септембра до 8. октобра. Кроз пет уметности – архитектуру, књижевност, визуелну, примењену и извођачку, програми ће бити одржавани широм Новог Сада, пружајући посетиоцима прилику да изаберу и створе сопствени калеидоскоп културе.
На отварању Калеидоскопа културе новосадској публици биће представљен национални павиљон једне од најважнијих европских институција за нове медије, Арс Електронике из Линца, на којем ће излагати представници новосадске Академије уметности. Публика ће имати прилике да ужива и у Филмском фестивалу „Обнова“, представама у оквиру ИНФАНТ-а и бројним другим садржајима, који ће бити најављени у наредним недељама.
ИЗВОР: новисад2021.рс