Туризам као једна од привредних грана која највише пуни буџете земаља региона, најугроженија је привредна града услед пандемијске кризе. Процене Светске туристичке организације (WТО) су да ће пад глобалне туристичке привреде, која генерише преко 10% светског БДП-а, ове године износити невероватних 70%, са проценом да ће потпуни опоравак овог сектора уследити тек 2023. године. Неки од водећих експерата из јавног и приватног сектора Хрватске, Црне Горе и Србије синоћ су дали прве процене за сезону пред нама на првом регионалном панелу поз називом „Туризам на респиратору“ који је у оквиру међународне онлајн конференције „ЕXИТ Стратегy“ у организацији ЕXИТ фестивала пратило преко 20.000 људи. По мишљењу свих учесника неопходна је снажна подршка држава овом сектору, без које ће готово засигурно доћи до масовних банкрота и снажног пораста незапослености јер је према званичним подацима Светске туристичке организације, данас сваки десети посао у туризму. Један од закључака конференције је и да ће иновативност приликом креирања нових туристичких производа бити кључна за опоравак, поготово имајући у виду процене да ће нове генерације бити прве које ће се одважити на путовања, те да ће државе које то препознају брже опоравити туризам од других.
ЕXИТ стратегy 2020 – Туризам на респиратору: https://youtu.be/9sawF2G7vJ4
Да туризам више неће у бити исти, као што ни туризам 2019. није био исти као пре 30 година, истакла је Рената Пинџо, помоћница министра задужена за туризам, при Министарству трговине, туризма и телекомуникација Републике Србије. „Чињеница је да је ово апсолутно време тражења нових креативних решења и управо су то времена у којим ће организације као што је ЕXИТ морати да дају тај креативни допринос. Промене се морају догађати и ми морамо да нудимо ту нашу креативност, ту нашу аутентичност. Приватни сектор зна да има партнере у јавном сектору и ми верујемо да ћемо наћи задовољавајући, или минимум задовољавајући моменат у периоду који је пред нама. Само у ланцу солидарности можемо да остваримо бољи резултат”, објаснила је Пинџо.
Са том се оценом слаже и њен црногорски колега, државни секретар Министарства одрживог развоја и туризма у Влади Црне Горе, Дамир Давидовић: „Ова сезона неће бити ни слична у односу на претходне, али простора има и треба га искористити“, навео је и додао да су државне мере подршке неминовне: „Оно на чему радимо је припрема мера које треба да дају јасне показатеље како ми видимо црногорски туризам наредних пет година“, истакао је Давидовић и подсетио да је црногорска Влада до сада донела два сета мера подршке и да их спрема још.
Да су губици у туризму већ сад огромни први је потврдио Жарко Радуловић, председник црногорског туристичког удружења и сувласник ланца хотела „Монтенегро старс“ у оквиру којих је и чувени Сплендид у Будви. „У овом тренутку, ми смо буквално са прометом на нули. Када су наши хотели у питању, све је отказано до краја јуна месеца и сторнирано је послова у вредности од шест милиона и три стотине хиљада евра. Трошкова и то смањених, биће око два милиона евра. Имамо огроман број радника и управо то представља велики проблем за државе јер ће се без конкретних мера појавити вишак радне снаге“, отворено је синоћ потврдио чувени хотелијер и додао да је спреман да се бори за раднике: „Ја ћу изаћи рањен, али не и мртав, док ће многима без помоћи бити претешко да издрже све ово“.
Према речима председника Удружења путничких агенција у Хрватској привредној комори Бориса Жгомбе, питање је када ће се поново видјети бројке које су у туризму ове земље остварене претходне године. „Туризам је нежна биљка, али која се знала до сада апсолутно чврсто поставити и опстати, па ће и даље. Мислим да се морамо вратити на оно што је хиперпотражња донијела у претходне три године, која је изобличила туризам, ресурсе и све заједно“, објаснио је Жгомба и закључио да је неопходно успоставити партнерство државе и приватног сектора: „На њему морамо итекако пуно да радимо сви заједно, јавни и приватни сектор и тада успех неће изостати“.
Креирањем адекватних регионалних туристичких производа, како истиче оснивач и директор ЕXИТ фестивала Душан Ковачевић, туризам може постати мотор економског развоја региона, али и више од тога: „Заборављамо да туризам носи много више од само економског доприноса. Људи се упознају и он има свој социолошки и мировни карактер. У Немачкој се повела једна битна тема у претходном времену: да ли је живот само преживљавање или је живот нешто више? Е па туризам је то нешто више што доприноси животу да буде онакав какав би требало да буде и због тога се морамо борити за туризам и све оно што он носи“, поручио је Ковачевић.
Модератор панела „Туризам на респиратору“ била је Силвија Илишковић Балаговић, консултант за хотелске и туристичке инвестиције, Хотелис д.о.о. Конференција „ЕXИТ стратегy“ ће једном недељно доносити нови панел који ће моћи да се гледа уживо или у снимку на сајту еxитфест.орг и фејсбук страници ЕXИТ фестивала, а реализује се уз подршку бројних водећих страних, регионалних и домаћих медија.
Извор: Еxит пресс