Prateći program izložbe MOLITVA KAO MILOSRĐE
Alfons Muha i Predrag Đaković
Petak, 15. novembar u 19.00 sati
Predavanje Alfons Muha: život i stvaralaštvo
Msr Jovana Simić, muzejska edukatorka
Zbog velikog interesovanja publike, predavanje Alfons Muha: život i stvaralaštvo muzejske edukatorke msr Jovane Simić ponovo će se održati u petak, 15. novembra u 19.00 sati.
Alfons Marija Muha je rođen 24. jula 1860. godine u malom mestu Ivančice u južnoj Moravskoj, provinciji Austrijskog carstva (današnja Češka), kao najstariji od šestoro dece, čija su imena počinjala na „A“. Kažu da je Muha crtao pre nego što je prohodao, a imao je i talenat za muziku. Svirao je violinu i pevao u horu Katedrale Svetih Petra i Pavla, koja je finansirala njegovo školovanje u Brnu. U to vreme već dizajnira pozorišne scenografije i dekoracije. Krajem 1894. godine počinje šestogodišnju saradnju sa Sarom Bernar, tokom koje ilustruje postere svakog pozorišnog komada u kome je ona glumila. Ovi izrazito stilizovani i dekorativni pozorišni posteri, rađeni u stilu Art Nuvoa, donose mu uspeh i slavu. Od povratka u Prag, pa sve do 1928. godine slikaće svoje najpoznatije delo – Slovensku epopeju, seriju od dvadeset slika velikih formata u kome je prikazana istorija i mitologija slovenskih naroda.
Kustoska vođenja kroz stalnu postavku
Hronologija srpske umetnosti
subota i nedelja, 16. i 17. novembar, u 13.00 i 17.00 sati
Vode: dr Aleksandra Čelovski i Ivana Janjić, kustoskinje
Srpska kultura XVIII veka neraskidivo je vezana za religioznu umetnost kao simbol verskog identiteta, dok su na srpsku umetnost u XIX veku uticale okolnosti određene životom srpskog naroda u okvirima Habzburške monarhije i Osmanskog carstva. To je period obeležen oslobodilačkom borbom, težnjom ka ujedinjenju srpskog naroda i formiranjem samostalne države. Tokom XIX veka novoformirano srpsko građanstvo, evropeizirano i finansijski osnaženo, postalo je nosilac društvenih promena i naručilac umetničkih dela. Umetnici su usvajali nove ideje iz evropskog slikarstva tokom školovanja na likovnim akademijama u Beču i Minhenu. Tokom XX veka srpska umetnost razvijala se u snažnom dijalogu između evropske modernosti i lokalnih osobenosti. Umetnost aktivno beleži sliku društva koje se menja, često ga oštro kritikujući. Početkom XX veka Beč, Minhen, Budimpešta i Prag smenjuje Pariz kao vodeći centar i uporište novih generacija srpskih umetnika koje prihvataju i promišljaju ideje impresionizma, ekspresionizma, kubizma, različite avangarne tendencije, te koncept povratka redu i težnje ka apstraktnom izrazu.
Kako je tekao razvoj srpske likovne umetnosti i koje su to umetničke pojave koje je određuju? Krenite na umetničko putovanje kroz modul Hronologija srpske umetnosti i upoznajte se zografskim ikonama, grafikama, slikama, crtežima i skulpturama iz epoha baroka, klasicizma, romantizma, realizma i modernizma.
Izvor: Galerija Matice srpske
Administrator: DNM