Prateći program izložbe UROŠ PREDIĆ. DOSTOJANSTVO SVAKIDAŠNJICE
Galerija Srpske akademije nauka i umetnosti, Knez Mihailova 35, Beograd
sreda, 3. april u 18.00 sati
Predavanje Dnevnik iz Italije
Dr Snežana Mišić, muzejska savetnica
Italija, kolevka umetnosti i civilizacije, oduvek je privlačila umetnike i svetske putnike. Usavršavanje, učenje i putovanje u Italiju, shvaćeno kao svojevrsno umetničko hodočašće, smatralo se izuzetno važnim modelom obrazovanja mladih umetnika. Veliki broj srpskih umetnika školovanih tokom 19. veka na evropskim umetničkim akademijama boravio je u Italiji u okviru svojih studijskih putovanja o kojima znamo na osnovu sačuvanih crteža i skica nastalih pred delima velikih majstora, razglednica i pisama, i zabeleški samih umetnika.
Najdetaljniji opis svog italijanskog „hodočašća“ ostavio je Uroš Predić u Dnevniku iz Italije koji je svakodnevno vodio tokom 35 dana, od 8. aprila do 13. maja 1909. godine. Putovanje je započeo iz Rima u kojem se, pored Firence, najduže zadržao, obilazeći Pizu, Padovu, Orivijeto, Sijenu, da bi usled iznenadne bolesti bio primoran da ga prekine i završi u Veneciji. Na putovanje je krenuo kao već formiran umetnik sa izgrađenim estetskim pogledima i određenim shvatanjima, što je uslovilo njegov doživljaj Italije i onoga što je video. Sa obiljem podataka, Predićev Dnevnik predstavlja dragoceni dokument iz kojeg se vidi umetnikov odnos prema evropskoj umetnosti, njegovo mišljenje o umetnicima, istorijskim ličnostima ali i ljudima koje je sretao, zanimljive i često oštre opaske i primedbe na pojedine situacije.
Prateći program izložbe INSPIRISANI FRANCUSKOM
Galerija Matice srpske
petak, 5. april u 19.00 sati
Predavanje Egzistencijalizam i enformel
Jovana Simić, filozofkinja
Za srpsko-francuske umetničke veze u posleratnom periodu veliki značaj imaju filozofija egzistencijalizma i umetnost enformela. Egzistencijalna kriza nastala u Evropi nakon traumatičnih ratnih iskustava omogućila je pojavu enformela u Francuskoj pedesetih godina XX veka. Ovaj pokret postao je izraz umetničkog otpora i protesta, kao i sumnje u postojeći sistem vrednosti. To je neformalna umetnost koja potpunom dekonstrukcijom forme radikalno raskida sa tradicijom, nastojeći da, negacijom slike i predstavljačkog, stvori nešto novo. U sklopu predavanja biće reči i o nekim od najznačajnijih predstavnika enformela, kao što su Fotrije, Vols i Dibife u Francuskoj, odnosno Polok, de Kuning i Rotko u okviru Njujorške škole apstraktnog ekspresionizma, kao i o važnim momentima koji su obeležili uspon ovog pokreta i njegovo brzo širenje na međunarodnoj umetničkoj sceni.
Enformel je uneo revoluciju na tadašnju umetničku scenu, a njegov uticaj osetili su i srpski umetnici inspirisani francuskim uzorima. Posetioci će imati priliku da saznaju više o enformelu u slikarstvu Miodraga Miće Popovića i Lazara Vozarevića, dvojice slikara čiji se radovi mogu videti na aktuelnoj izložbi Inspirisani Francuskom.
Izvor: Galerija Matice srpske
Administrator: DNM