Пратећи програм изложбе УРОШ ПРЕДИЋ. ДОСТОЈАНСТВО СВАКИДАШЊИЦЕ
Галерија Српске академије наука и уметности, Кнез Михаилова 35, Београд
среда, 3. април у 18.00 сати
Предавање Дневник из Италије
Др Снежана Мишић, музејска саветница
Италија, колевка уметности и цивилизације, одувек је привлачила уметнике и светске путнике. Усавршавање, учење и путовање у Италију, схваћено као својеврсно уметничко ходочашће, сматрало се изузетно важним моделом образовања младих уметника. Велики број српских уметника школованих током 19. века на европским уметничким академијама боравио је у Италији у оквиру својих студијских путовања о којима знамо на основу сачуваних цртежа и скица насталих пред делима великих мајстора, разгледница и писама, и забелешки самих уметника.
Најдетаљнији опис свог италијанског „ходочашћа“ оставио је Урош Предић у Дневнику из Италије који је свакодневно водио током 35 дана, од 8. априла до 13. маја 1909. године. Путовање је започео из Рима у којем се, поред Фиренце, најдуже задржао, обилазећи Пизу, Падову, Оривијето, Сијену, да би услед изненадне болести био приморан да га прекине и заврши у Венецији. На путовање је кренуо као већ формиран уметник са изграђеним естетским погледима и одређеним схватањима, што је условило његов доживљај Италије и онога што је видео. Са обиљем података, Предићев Дневник представља драгоцени документ из којег се види уметников однос према европској уметности, његово мишљење о уметницима, историјским личностима али и људима које је сретао, занимљиве и често оштре опаске и примедбе на поједине ситуације.
Пратећи програм изложбе ИНСПИРИСАНИ ФРАНЦУСКОМ
Галерија Матице српске
петак, 5. април у 19.00 сати
Предавање Егзистенцијализам и енформел
Јована Симић, филозофкиња
За српско-француске уметничке везе у послератном периоду велики значај имају филозофија егзистенцијализма и уметност енформела. Егзистенцијална криза настала у Европи након трауматичних ратних искустава омогућила је појаву енформела у Француској педесетих година XX века. Овај покрет постао је израз уметничког отпора и протеста, као и сумње у постојећи систем вредности. То је неформална уметност која потпуном деконструкцијом форме радикално раскида са традицијом, настојећи да, негацијом слике и представљачког, створи нешто ново. У склопу предавања биће речи и о неким од најзначајнијих представника енформела, као што су Фотрије, Волс и Дибифе у Француској, односно Полок, де Кунинг и Ротко у оквиру Њујоршке школе апстрактног експресионизма, као и о важним моментима који су обележили успон овог покрета и његово брзо ширење на међународној уметничкој сцени.
Енформел је унео револуцију на тадашњу уметничку сцену, а његов утицај осетили су и српски уметници инспирисани француским узорима. Посетиоци ће имати прилику да сазнају више о енформелу у сликарству Миодрага Миће Поповића и Лазара Возаревића, двојице сликара чији се радови могу видети на актуелној изложби Инспирисани Француском.
Извор: Галерија Матице српске
Администратор: ДНМ