Едита Кадирић и Маја Ракочевић Цвијанов/Од тачке заноса до тачке бола
ауторка/кустоскиња изложбе Нела Тонковић
отварање изложбе уторак 4. април у 19 часова
Галерија Бел Арт, Бул. Михајла Пупина 17
Изложба Од тачке заноса до тачке бола Едите Кадирић и Маје Ракочевић Цвијанов представља најновију сарадњу ове две значајне визуелне уметнице. Са преко две деценије професионалног присуства на сцени, Едита Кадирић и Маја Ракочевић Цвијанов препознате су у односу на своје засебне уметничке опусе: цртачки, односно вајарски и мултимедијални. Овога пута, окосница заједничке изложбе и тачка спајања њихових радова је преиспитивање улоге и емоционалног света жене. Кроз серију цртежа, Едита Кадирић о овој теми проговара на суптилан и слојевит начин, градећи свет саздан од женских фигура које храбро показују свој унутрашњи духовни пејзаж, док Маја Ракочевић Цвијанов у форми објеката из изведених перформанса приказује читав дијапазон осећања, од радости до сете. Њихова најновија дела позивају посматрача да активно приступи сагледавању животних позиција и стања не само оних која та дела описују, већ и сопствене.
Едита Кадирић (1976, Бања Лука) дипломирала је на одсеку за графику Академије уметности у Новом Саду 1997. године, док је први ниво постдипломских студија завршила две године касније на Факултету ликовних уметности у Београду. На Универзитету у Барселони похађала је мастер студије из области интермедија у уметности 2014. и 2015. године. Самостално излаже од 1995. године у Србији, Мађарској, Португалији и Немачкој, док је за колективне изложбе селектована у Србији, Немачкој, Шпанији и Француској.
Маја Ракочевић Цвијанов (1975, Суботица) дипломирала је и магистрирала вајарство на Факултету ликовних уметности у Београду. Тренутно је докторанд на истом факултету, на вајарском одсеку. Запослена је у Међуопштинском заводу за заштиту споменика културе Суботица од 2008. године. Предаје вајање у средњој Политехничкој школи у Суботици од 2018. године. Чланица је Удружења ликовних уметника Србије (УЛУС) од 2001. године. Од 2000. године излаже на бројним групним изложбама у землји и иностранству (Србија, Црна Гора, Словенија, Чешка, Финска, Немачка, Италија, Аустрија, Мађарска, САД, Француска). Самостално излаже од 2000. године у Србији, Црној Гори, Хрватској и Мађарској.
изложба траје до 28 априла 2023.

Од тачке заноса до тачке бола
Визуелне уметнице Едита Кадирић и Маја Ракочевић Цвијанов већ пар деценија граде своје појединачне опусе. Ипак, у неколико протеклих година учестало су излагале заједно – не из жеље да суоче своја дела, већ да пронађу линије спајања и заједничког промишљања. Изложба Од тачке заноса до тачке бола представља неке од најрецентнијих преокупација и једне и друге уметнице и чини покушај да се њихова дела још једном повежу, овога пута у камерном формату интимистичке поставке.
Едита Кадирић привржена је истраживању унутрашњег света жене и његових спољашњих манифестација. На њеним цртежима препознајемо сву крхкост осећања различитих животних стања и покушај да се она опишу уметничким средствима. Урањање у своју слабост како би се из ње црпела снага за суочавање или преображај упечатљив је и незаобилазан знак дела Едите Кадирић. Верна цртежу као свом медију, уметница пажљиво гради слојеве (о)сећања водећи посматрача кроз асоцијативни свет у којем га очекују позната стања. Тако нас цртеж из циклуса Предатори упознаје са женском фигуром којој се на лицу налази предмет налик на маску. Ипак, то није маска која у потпуности скрива лице, што условљава и усложњава и њену функцију: тај предмет је „хормонална маска“ којом Едита Кадирић означава једну фазу суптилне промене у животу жене. Само тај један предмет указује на сву сложеност иза погледа одаслатог у даљину, загледаног у оно што је било и оно што долази. На примеру овог једног цртежа Едите Кадирић веома лако се уочава основна нит њеног рада: њена уметност не плаши се да додирне осетљива, болна места и да се на тим додирима заустави, како би подстакла долазак времена за раст и метаморфозу субјекта.

У новим циклусима својих радова, Маја Ракочевић Цвијанов остаје у домену нарације о личном, што је принцип њеног досадашњег уметничког деловања. Док испитује своје бројне улоге, односно животне улоге жене (Шал), то лично пролази кроз фазе испуњења и задовољства (Екстаза), али и сумње, преиспитивања и надилажења бола (Ти си ме чекала/Споменик сећању и кајању). Међутим, изложени објекти део су већих целина уметничких перформанса које је Маја Ракочевић Цвијанов извела уз присуство и активно учествовање публике. Њена потреба да у перформативно поље уведе и посматрача, да га активира, указује на њену жељу да уметност не остане одвојена од живота чак ни када је уметничко дело већ настало и када оно постоји као објекат који посредује уметничку поруку. Објекти ових перформанса, ипак самосвојна и аутентична уметничка дела, зато нису никакви остаци онога што се једном догодило, већ портали кроз које је неопходно проћи да би се нашло у пољу значења призора.

Изложба Од тачке заноса до тачке бола спаја два уметничка погледа на исту реалност: на стварност жене која своје животне улоге носи са мешавином осећања запитаности, сете, кајања, одговорности, радости… У простору уметности, и Едита Кадирић и Маја Ракочевић Цвијанов кроз своје дело проговарају о захтевном тренутку у којем се налазе оне које осећају сав притисак живота у сложеном и неухватљивом савременом свету. Свет у којем се рађају и живе женске фигуре на цртежима Едите Кадирић и жене са улогама исписаним на Шалу Маје Ракочевић Цвијанов исти је онај свет који их позива да освесте своје постојање и заузму место у њему. Место које им, без сумње, припада одавно, место које није дефинисано ни заносом ни болом, већ храброшћу да се о њима проговори.
Нела Тонковић
Извор: Галерија БелАрт
Администратор: ДНМ