Marion Dedić – CRTEŽI

Svi zainteresovani mogu pogledati izložbu crteža do 29. avgusta 2016. godine.
,,Izloženi radovi nastajali su tokom niza godina, kao deo isprekidanog, ali neprekinutog stvaralačkog procesa. Kontinuitet i likovna razrada očituje se u svakom novom vraćanju temi. Rezultat je potpuni crtački preobražaj isprva figuralnog motiva koji preuzima ulogu objekta, i potom njegovo konačno razlaganje i svođenje na sasvim likovne činioce. Početni impuls i inspiracija za nastanak serije crteža delom je u pojavnom – motiv je životinjska figura, interakcija, privlačna toplina i taktilnost živog krzna. I to ne bilo koje životinje. Za neplanirano likovno putovanje i avanturu, kao saputnici su se nametnuli figure i karakteri psa i svinje, čija suprotstavljena ili pak nadopunjujuća simbolična značenja proističu iz različitosti uloga u životu čoveka.
… U postupnom raslojavanju i sve izraženijoj monohromiji, figuralni objekat vremenom gubi anatomiju i svodi se na fragment. Simbolička obeležja takođe nestaju, i nosilac crteža postaje asocijativna organska forma, koja se giba, diše i kreće unutar šara koje i nadalje prepoznajemo, ili osećamo, kao deo nečeg živog…
… Likovno preobražen, motiv psa ili svinje u krupnom fragmentarnom kadru oblutka postaje prostor likovne igre, linijom tkanih taktilnih površina. Ostajemo zatečeni i zaintrigirani u hipnotišućem prepletu naizgled nasumičnih poteza, istovremeno impulsivnog i rafiniranog umetničkog nerva.”
Zorica Atić, istoričarka umetnosti
,, … koliko vanaktuelno i netrendovsko njeno istraživanje u oblasti crteža je i „uvek moderno” zbog duhovno srodnih veza sa izvornim modernističkim nasleđem. Koristeći figure i karaktere psa i svinje ona ponire u simbolična značenja. Problem teme se retko iscrpljuje u jednoj vizuelizaciji. Najčešće je deo samo jednog ciklusa. Linija je to što sve omogućava: ona je i „reč” i duh gledanja koje je više od običnog viđenja stvarnosti. Ima u tome erotike, ima i dramatike. Ona je od onih koje ne prezaju da istaknu kako su Eros i Tanatos na „istom poslu“. Oni ispunjavaju život i ne daju joj da se prebaci u svet bajkovitosti.
Monohromija je primetna ali iz nje izvire svetlost, igra oblika linija, dinamičnost, procesi koji u svom finalnom obliku dobijaju svoju strukturu, nijanse, pokrete i utisak šrafiranih površina pri čemu se forma giba, pokreće, diše, menja pozicije i samo vešto oko pronalazi i oseća život pred sobom.
Neobičnu gustinu emotivne situacije emituju i crteži sa diskretnim koloritom. Ove celine ne gube vezu sa crno-belim iskazima, već ukazuje na fleksibilnost poetike i autorsku istinsku otvorenost prema prilivu svežih ideja. Na taj način Marion Dedić ostvaruje pravu ravnotežu između dela očite tematske i jezičke povezanosti i njihovog provociranja novim kvalitetima.
Marion Dedić prikazuje isečak sveta impulsivno reagujući na provokacije sopstvenog bića. Ona promišljeno i namerno ostavlja mnogo toga nedorečenim jer i život kao večito stvaranje ne poseduje konačnu formu. Otvorenost i ćutljivost dela naglašavaju spontanost i individualnost u rasporedu elemenata u okviru jednog kompozicionog plana. Kao slikar impulsa i gestualnosti zadržava predmetnost i figuraciju koji, propušteni kroz filter istančane osećajnosti slede zagonetni „tok svesti i podsvesti” da bi, smešteni u novi kontekst slikovnog prostora izazvali različita tumačenja i ponudili širi potencijal odgovora.
To opsesivno ponavljanje samo jedne ili dve usamljene tematske okosnice (pas i svinja) unelo je, ipak, tako mnogo raznovrsnog raspoloženja i atmosfere, tako mnogo razigranih varijacija i različitih vizuelnih rešenja, da je moguće govoriti ne samo o vernosti motivu već i stalnoj identifikaciji koja prevazilazi likovnost i vizuelne probleme, i ulazi u samu suštinu bitisanja, kao ispovest pred sobom i pred nadmoćnom prirodom. Ovi crteži Marion Dedić su važni kao buđenje nove energije u umetnosti.”
Radmila Vlatković, istoričar umetnosti, muzejski savetnik
Fotografije: Danica Trajković
Izvor: TV Ars Medija