Друга и трећа недеља курса онлајн новинарства у Новом Саду протекле су у знаку сјајног професорског и новинарског тандема – професора Љиљане и Горана Булатовића.
На истом месту, у сали Дигиталног омладинског центра у Новом Саду, у размаку од недељу дана, одржане су две бриљантне тросатне сесије, делујући као пример беспрекорног педагошког и професионалног владања предметом и темама које је овај професионални и животни пар вешто и уверљиво изнео пред знатижељне полазнике, махом младе, амбициозне гимназијалце и студенте.


У другој недељи курса, 12. октобра, Жељко Савић је, као модератор и организатор, у име Центра за медије и комуникацијске вештине при Удружењу новинара Војводине и нових медија, поздравио учеснике и представио предаваче, а затим дао реч професорки Љиљани Булатовић.


Професоркино предавање о карактеристикама и основним елементима вести и извештаја било је одсечно, темпераментно и прецизно у одређењима и дефинисању комплексних и проблематичних појмова. Језгровито и динамично излагање, прошарано честим примерима из наше стварности, публика је упијала са несвакидашњом пажњом, а у пар наврата, проф. Булатовић је присутнима задала задатке, који су решавани на лицу места, кроз јавну оцену и дискусију датих одговора. Полазници су учили о механизмима утицаја медија на јавно мњење, како се разликује вест од извештаја, шта све треба да садржи извештај, која су кључна питања на која новинар треба да одговори код писања вести и извештаја и на крају је темељно и систематски направила поређење између онлајн и традиционалног извештавања, истичући димензије стила, језика, критеријума и коришћених алата. Љиљана Булатовић је инсистирала на неопходности аналитичког и критичког приступа, на доследности у поштовању професионалне етике и посебно на подстицању креативног писања.

После Љиљане Булатовић, реч је узео Горан Булатовић. Тема његовог предавања је била: „Увод и подела медијских жанрова“. Проф. Булатовић је одмерено и разложно разлучио сваки посебан новинарски жанр – вест, извештај, чланак, коментар, критика, интервју, репортажа, обилно их поткрепивши примерима. Посебно је важно што је проф. Булатовић ставио нагласак на одговорности новинара, који треба да бира и одлучује о чему ће и како писати. „Суштина је да ми доносимо одлуку да ли је нека вест важна или није“, истакао је Горан Булатовић, говорећи о пренатрпаности разних вести на друштвеним мрежама. Он је указао и на важност посматрања неке информације из другог угла, што даје посебност неком коментару, критици или чланку. Такође је проф. Булатовић говорио о новом погледу на жанрове у доба онлајн медија, поменувши специфичности www као нове медијске платформе, потребе корисника од онлајн вести и изложивши модел редакције 21. века. Као и Љиљана, и Горан је умео да подстакне полазнике и распламса анализу и самостално, критичко размишљање.

У трећој недељи, исти тандем је поново освојио срца присутних полазника курса. Овог пута, тема проф. Љиљане Булатовић била је „Новинарски извори: како пронаћи и проверити информације на интернету“, док је Горан Булатовић предавао о новинарству у дигиталном простору.

Љиљана Булатовић је нагласила да данашњи новинари морају да пажљиво проверавају вести, јер влада „информацијска преоптерећеност“, тако да су данас кључне вештине „критичка обрада информација и провера извора“. Демократизација приступа информацијама је донела више гласова и перспектива, али је уједно произвела огромне ризике у виду лажних вести, манипулација, пропаганде и теорија завере. Отуда је, како је нагласила професорка, кључно да разликујемо чињенице од мишљења, да проверавамо тачност и порекло информација. Улога новинара се данас променила – он је сада не само извештач, већ и истраживач, аналитичар, верификатор и едукатор. Љиљана је у даљем излагању говорила о изворима информација, посебно се осврћући на рад са анонимним изворима. Проф. Љ. Булатовић је нарочиту пажњу посветила анализи и провери извора, и показала је која питања новинар треба да постави себи да би утврдио да ли је неки извор поуздан или не. Поред тога, професорка је вешто рашчланила проблематичне информације, поделивши их на дезинформације и малинформације. Осим њих анализирала је и мисинформације, и на крају их је све довела у контекст одговорне и јавне улоге новинара, који мора бити свестан утицаја информација на јавност.

Проф. Горан Булатовић је наставио нит коју је започела његова претходница, продубљујући анализу улоге новинара у дигиталном простору. Професор се осврнуо на поделу извора информација у дигиталном добу, да би потом истакао важност друштвених мрежа за новинаре. Он је детаљно истражио и објаснио предности и мане најзначајнијих друштвених мрежа (Фејсбук, X, Инстаграм и ТикТок) и анализирао је примере успешне употребе друштвених мрежа у новинарству. На крају свог предавања, проф. Булатовић је показао и објаснио неке погодне алате и технике за проверу информација на интернету. Он је укрстио различите принципе и критеријуме важне за проверу информација, а онда је у интеракцији са присутним полазницима прорадио два занимљива случаја: један из домаћих извора, а други је био приказ опсежне и детаљне студије једног осетљивог феномена, урађене у САД, где је показао колико је било нужно темељно и свеобухватно проверавати изворе информација и пажљиво осмишљавати сваки корак, како би се добила аргументована и научно поткована анализа.


Као и претходна предавања, и ова су била теоријски и практично уравнотежена и интерактивна, тако да су потпуно очекивано наишла на живо интересовање присутних учесника, а професори су умели да их анимирају и наведу на конструктивно и критичко размишљање.
Следећи циклус предавања биће одржан следеће Недеље, 26. октобра, у простору Дигиталног омладинског центра у Новом Саду.
Текст: Виктор Радун
Фотографије: Страхиња Савић
Видео; Срећко Савић
Извор: Арс медија